Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

Σημειώματα: Ομιλία στους Επονίτες στην Καρδίτσα 10-2-1945 και ομιλία στο κοινό στην Καρδίτσα 11-2-1945

Σημειώματα: Ομιλία στους Επονίτες στην Καρδίτσα 10-2-1945 και ομιλία στο κοινό στην Καρδίτσα 11-2-1945
Ο Κώστας Σωτηρίου αρκετές φορές χρησιμοποιούσε «σημειώματα» όπως τα έλεγε ο ίδιος για τις ομιλίες του. Αυτά τα «σημειώματα» από διάφορες ομιλίες μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω: 



Ομιλία στους Επονίτες στην Καρδίτσα 10-2-1945
«Η Νεολαία μας άλλοτε και τώρα»
Θα σας διαβάσω, παιδιά, ένα βιβλίο πραγματικό, μα που δε γράφτηκε ακόμη. Είναι πολύ θλιβερό, δάκρυα ανεβαίνουν στα μάτια μου, άμα το θυμάμαι. Είναι το βιβλίο που γράφει την ιστορία σας στα 120 χρόνια της ελεύτερης ζωής μας.
Πρόλογος του βιβλίου: Επανάσταση του 1821 – ηρωισμός της νεολαίας – ξεπλάνεμα του λαού και της νεολαίας – μαύρα χρόνια. Απόλυτη μοναρχία – συνταγματική βασιλεία – ψευτοδημοκρατία – φασισμός – τετράχρονη σκλαβιά. Κανένας δεν αναγνώρισε τα δικαιώματα της νεολαίας.
Κεφάλαιο Α! Το πανηγύρι του χάρου. Ο χάρος θέριζε παιδικές ζωές – ελονοσία, φυματίωση – παιδικές αρώστειες, οι μητέρες δεν ξέρανε να αναθρέψουν τα παιδιά.
Κεφάλαιο Β! Η αρετή της λιτότητας
Πείνα, γύμνια, ξιπολυσιά ( εργατιά, αγροτιά )
Κεφάλαιο Γ! του βιβλίου:  Κομμένα τα φτερά
Κομμένα τα φτερά της παιδικής ψυχής νεκρωμένη η χαρά. αλυσοδεμένη η λευτεριά των παιδιών ούτε γυμναστήριο, ούτε παιχνίδι, ούτε μουσική, ούτε θέατρο, ούτε παιδικά βιβλία – μόνο τα διαδαχτικά.
Κεφάλαιο Δ! του βιβλίου: Πνευματικό σκοτάδι
Αμορφωσιά – μαθήματα αγγαρεία – τιμωρίες, απειλές.
Να μην ξυπνήσει η νεολαία.
 Κεφάλαιο Ε! Εκμετάλλευση
Σκληρή βασανιστική δουλειά – πρόβατα για σφάξιμο, «Μεγάλη Ιδέα». Πολιτικά κόμματα (νεολαίες) ποτέ δεν καταπιάστηκαν με προβλήματα νεολαίας ( εκτός από σοσιαλιστικό- κομμουνιστικό)
Κεφάλαιο Στ! Το δικέφαλο θεριό
Γλύξμπουργκ – Μεταξάς. Τυφλή πειθαρχία, σπαρτιατικό ιδανικό – εκφυλισμός, ΕΟΝ, διαφθορείο νεολαίας, χαφιεδισμός, προσωπολατρεία.
Κεφάλαιο Ζ! Οι Ούνοι
Πείνα , εκτελέσεις, χαλασμός-ηθική διαφθορά
Κεφάλαιο Η! Τα νιάτα επαναστατούν
ΕΑΜ-ΕΠΟΝ – νέα ιδανικά – η νεολαία μας μεγαλούργησε. Ανδραγαθήματα.
Κεφάλαιο Θ! Καινούργιος ήλιος ανατέλλει
Δημοκρατία – Τα νιάτα καταχτούν τα δικαιώματά τους. γκρεμίζουν όλους τους φραγμούς του φασισμού.
Κεφάλαιο Ι! Οικοδόμοι Το κεφάλαιο αυτό θα το γράψουμε με το αίμα μας για να χτίσετε ευτυχισμένο το μέλλον
Κεφάλαιο Ι! Οικοδόμοι
Μας το υποσχέθηκαν τα νιάτα με το «Δωδεκάλογο της Νεολαίας»
Αγωνιστείτε για την υγεία, τη χαρά, τη μόρφωση τον πολιτισμό. Καταχτείστε τα δικαιώματά σας και πιο πολύ αγωνιστείτε για την αληθινή ανεξαρτησία, για τη Δημοκρατία.
Σκληρός ο αγώνας – μα και το έπαθλο πολύτιμο. Είναι η ευτυχία σας και η ευτυχία του λαού. Σας περιμένει  η δάφνη της πιο σκληρής νίκης
Είμαστε στο πλευρό σας.






Ομιλία στο κοινό στην Καρδίτσα 11-2-1945
«Η παιδεία  ως τώρα και η παιδεία στη λαϊκή Δημοκρατία»
Πρόλογος : Το εκπαιδευτικό πρόβλημα έμεινε άλυτο ως τώρα. Ο λαός και η νεολαία στο πνευματικό σκοτάδι – Μα η παιδεία, η μόρφωση δικαίωμα του λαού. Το κατάχτησε κι αυτό. Θα πάρει την παιδεία στα χέρια του και τότε θα έχουμε τν αληθινή εκπαιδευτική αναγέννηση. Και αυτό πρέπει να γίνει το γρηγορότερο γιατί σωρός τα ερείπια και βαρύ το ανοικοδομητικό έργο.
Α! Η Παιδεία ήταν αντιλαϊκή
Αναλφαβητισμός – αγραμματοσύνη – καμιά κοινωνική πρόνοια
Στη Δημοκρατία θα γίνει αληθινά λαϊκή όργανο του λαού για τα δικά του συμφέροντα
Κοινωνική πρόνοια για διατροφή, υγεία, προστασία παιδικής ηλικίας
8χρονο δημοτικό – μέση παιδεία  επαγγελματική διαφοροποιημένη
Β! Παιδεία προνόμιο των λίγων
Παιδεία χτήμα του λαού – όλα τα μέσα σ όλα τα παιδιά για να αναπτύξουν ικανότητες. Αυτό απαιτεί το συμφέρο της κοινωνίας.
Γ! Παιδεία αντιοικονομική
Ανεκμετάλλευτος  ο πλούτος – ψευτοκλασικισμός
Να γίνει η παιδεία όργανο για υλική ευημερία και πνευματική εξύψωση λαού και νεολαίας
Μέση παιδεία διαφοροποιημένη επαγγελματική
Δ! Ποσοτική μάθηση
Ζητάμε ποιοτική μόρφωση
Ε! Καθαρεύουσα – Γλώσσα  λαού
Στ! Παιδεία κατασταλτική
Να στηριχθεί ελεύθερη εσωτερική πειθαρχία
Η δημοκρατία θέλει πολίτες ελεύτερους , δημιουργικούς, δραστήριους κ.τ.λ.
Ζ! Η παιδεία ήταν ατομιστική
Στη Δημοκρατία ιδανικό η ευτυχία του συνόλου
Η! Περιφρονούν ανθρώπινη εργασία
Άμεσα αιτήματα
Ν’ ανοίξουν σχολεία – παιδικά συσσίτια – μέτρα για την υγεία –ορφανοτροφεία – ειδικά φροντιστήρια
Επίλογος  Ο λαός ν’ αγωνιστεί για την κατάχτηση της παιδείας – Να δείξει άμεσο ενδιαφέρο για εκπαιδευτικά προβλήματα – Είναι δικά του για την προκοπή και την ευτυχία της νεολαίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια: