Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Σημειώματα: Ομιλία στο «Σπίτι της Γυναίκας» στην Καρδίτσα 11-2-1945 και ομιλία στο μορφωτικό όμιλο γυναικών στην Καρδίτσα 14-2-1945

Σημειώματα: Ομιλία στο «Σπίτι της Γυναίκας» στην Καρδίτσα 11-2-1945  και ομιλία στο μορφωτικό όμιλο γυναικών  στην Καρδίτσα 14-2-1945
Ο Κώστας Σωτηρίου αρκετές φορές χρησιμοποιούσε «σημειώματα» όπως τα έλεγε ο ίδιος για τις ομιλίες του. Αυτά τα «σημειώματα» από διάφορες ομιλίες μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω: 
















Ομιλία στο «Σπίτι της Γυναίκας» στην Καρδίτσα 11-2-1945
«Δεν ξέρουμε ν’ αγαπάμε τα παιδιά μας»

Πρόλογος Πολλά παιδιά πιστεύουν πως δεν τα αγαπούν οι γονείς και οι δασκάλοι – έχουν δίκιο. Μα πως, που τόσες θυσίες κάνουμε; Έχουμε δίκιο. Λοιπόν τι συμβαίνει; Δεν ξέρουμε να αγαπάμε τα παιδιά μας. Μ’ αυτό το θέμα θα κουβεντιάσουμε σήμερα. Δε θ’ ακούσετε σοφά λόγια – Θα συζητήσω απλά μαζί σας σαν δάσκαλος και πατέρας. Θα προσπαθήσω να σας δείξω πως χρειάζεται ολόκληρη  τέχνη για να μάθουμε ν’ αγαπάμε τα παιδιά μας
Δράματα παιδικά  
Α! Η αγάπη είναι το θερμοκήπιο, ο ήλιος για να αναπτυχτούν τα παιδιά
Το παιδί γεννιέται ολότελα αδύναμο  και ανίκανο να ζήσει. Δυό πράγματα χρειάζεται – αγάπη και ελευτερία. Αγάπη –προστασία – ελευτερία για να φτάσει στο ωρίμασμα.
Μητρική αγάπη – εξέλιξή της
Β! Αυστηρότητα στην ανατροφή  
Το παιδί δεν ξέρει τι το ωφελεί – εμείς μόνο – άρα να υπακούει να μην μας πάρει τον αέρα, όποιον αγαπάει ο Θεός τον βασανίζει, βαθύτερο ελατήριο ο εγωισμός
Παραδείγματα
Γ! Αποπνιχτική αγάπη
Όλα έτοιμα για το παιδί – Το παιδί τύραννος – Να κάνει ό,τι θέλει
Παραδείγματα
1. Ο Κωστάκης σπάει το βάζο
2. Η Ελενίτσα λέρωσε το φόρεμά της (ο πατέρας μαλώνει – η μητέρα καλοπιάνει )
3. Ο Γιωργάκης φωνάζει, χαλάει τον κόσμο
4. Ο Γιαννάκης δε μαθαίνει γράμματα όλο παίζει
5. Ο Θοδωράκης δεν αφήνει τη μητέρα του. Τη θέλει όλο μαζί της.
6. «Η αδελφούλα του Γιαννάκη»
7. Η Ντόλυ ζηλεύει
Δ! Τι πρέπει να κάνουμε
1. Να κατανοούμε το παιδί. Να αναγνωρίσουμε τα δικαιώματα της ηλικίας του
2. Να μην πνίγουμε την πρωτοβουλία του, την ελευτερία του. Να του δημιουργούμε ευνοϊκές συνθήκες.
3. Να αφήσουμε στην μπάντα τον εγωισμό μας.
4. Να προλαβαίνουμε ( π.χ. να μη λέει ψέματα, να μην κάνει ζημιές κ.τ.λ.)
5. Να εκπληρώνουμε τις σωστές επιθυμίες του
6. Να είμαστε δίκαιοι
7. Να είμαστε συνεπείς στα λόγια και στις πράξεις
8. Να συζητάμε μαζί του, να γίνουμε φίλοι του – ούτε τύραννοι, ούτε όργανά του –
9. Σεβασμός του σε μας από αγάπη, όχι από φόβο


2ο σημείωμα για την ίδια ομιλία
Πρόλογος Μην περιμένετε ν’ ακούσετε σοφά λόγια. Θα ήθελα να συζητήσω μαζί σας σαν δάσκαλος και πατέρας ένα βαθύ παράπονο που έχουν τα παιδιά μας. Λίγο ή πολύ όλα τα παιδιά μας λένε μέσα τους: Δεν ξέρετε να μας αγαπάτε
Έχουν δίκιο; Σας βλέπω να απορείτε. Και όμως χρειάζεται ολόκληρη τέχνη να μάθουμε ν’ αγαπάμε τα παιδιά μας.
Α! Η αγάπη μας είναι το θερμοκήπιο, όπου μέσα πρέπει ν’ αναπτυχτούν τα παιδιά.
Το παιδί γεννιέται ολότελα αδύναμο και ανίκανο να ζήσει.- Μητρική αγάπη – Δυό πράματα χρειάζεται το παιδί: αγάπη και ελευτερία.
Β! Παραδείγματα.
α! Ο Κωστάκης έσπασε το βάζο. –Φωνές, μάλωμα της μαμάς – ξύλο – θα το πω του μπαμπά.
Δυό μεγάλα λάθη – 1) Γιατί να βρει το βάζο 2) ο μπαμπάς χωροφύλακας – και τα δυό από εγωισμό.
Αποτέλεσμα τρομοκρατία – το παιδί λέει : Δεν μ’ αγαπάνε
Τι να κάνουμε; Να του δώσουμε το βάζο, να το στολίσουμε μαζί.
β! Η Ελενίτσα λέρωσε το φόρεμά της
Το ίδιο όπως τα παραπάνω
Συμπέρασμα : Να κατανοήσουμε την παιδική ψυχή.
γ! Ο Γιωργάκης φωνάζει, χαλάει τον κόσμο
Το ίδιο απαγόρεψη – τιμωρία – βρέξιμο. Εγωισμός δικός μου
Τι να κάνουμε; Να συζητήσουμε με το παιδί.
δ! Η Ντόλυ ζηλεύει
ε! Η Κατινίτσα είναι άρωστη
Ανησυχίες – της κάνουμε όλα τα χατήρια. Μας καβαλικεύει
στ! Ο Γιαννάκης δε μαθαίνει γράμματα
Γ! Αυστηρότητα – αποπνιχτική αγάπη












Ομιλία στο μορφωτικό όμιλο γυναικών  στην Καρδίτσα 14-2-1945
Θέμα: Τι πρέπει να κάνουν τα μέλη για να πραγματοποιήσουν τον ευγενικό σκοπό του ομίλου των
Α! Αυτομόρφωση
 α! Ποια μόρφωση παίρνουν τα παιδιά μας στα Γυμνάσια
-Εγκυκλοπαιδισμός – διακοσμητική μόρφωση – βερμπαλισμός ( Ξεπεσμός – Περιοδικά – Μπουκέτο κ.τ.λ  - Ρομάντζο)
β! Φιλοσοφική και κοινωνιολογική μόρφωση να πάρουν
γ! Λογοτεχνική σύγχρονη μόρφωση
δ! Παιδαγωγική μόρφωση – Ανατροφή των παιδιών
Β! Δράση
α! Ξεσκλάβωμα της γυναίκας
Φεμινισμός – Δωδεκάλογος – (άρθρο για τις νέες ) – Γυναικείος ανθρωπισμός –
β! Άμεση συμμετοχή στην λύση των σημερινών προβλημάτων – Αγώνας για την προοδευτική λύση. Να γίνουν αγωνίστριες
γ! Άπλωμα της δράσης
Διαφωτισμός του κοινού
Υγεία – προστασία παιδικής ηλικίας – χτύπημα του αναλφαβητισμού
Όλα αυτά από υποχρέωση – και όχι από φιλανθρωπία .


Δεν υπάρχουν σχόλια: