Τρίτη 20 Μαρτίου 2018

Για την «Πολιτική» της Κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου στην «Ανώτατη Παιδεία» - 1965 -



Το 1965 δημοσιεύονται στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΑ» τα παρακάτω άρθρα: 
Στις 31 Γενάρη 1965  «Ο κ. Παπανδρέου αναπτύσσει πρόγραμμα εκ 12 σημείων εις την Ανωτάτην Παιδείαν»
Στις 18 Απρίλη1965 «Πρόγραμμα δημιουργίας δικτύου Πανεπιστημιακών Σχολών» εξήγγειλε ο κ. Παπανδρέου
Στις  9 Μάη 1965«Νέαι Πανεπιστημιακαί μονάδες ιδρύονται εις επαρχιακάς πόλεις»
Ο Σωτηρίου έχει στο αρχείο του τα αποκόμματα από τις εφημερίδες, μπορείτε  να τα δείτε εδώ: Εφημερίδες
Το παρακάτω κείμενο  περιλαμβάνει:
1.  Χειρόγραφο σημείωμα του Σωτηρίου όπου γράφει με μπλε μελάνι τα κυριότερα σημεία από το «Πρόγραμμα 12 σημείων» που αναπτύσσει ο Κ. Παπανδρέου  και μέσα σε παρενθέσεις και με κόκκινα γράμματα τα δικά του σχόλια.
2. Χειρόγραφο σημείωμα  με τα κυριότερα σημεία από άρθρο του Φώτη Αποστολόπουλου με τίτλο «Η Φιλοσοφική Σχολή Ιωαννίνων»  που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Σύγχρονα θέματα» 13 Ιαν. –Φεβρ. 1965 (σελ. 116-117) όπου πάλι μέσα σε κόκκινες αγκύλες γράφει τα σχόλιά του.
3. Χειρόγραφο σημείωμα με τα κυριότερα σημεία από άρθρο του Φώτη Αποστολόπουλου με τίτλο «Το Αττικό Πανεπιστήμιο» Περιοδικό «Σύγχρονα Θέματα» αρ. 13 Ιαν.-Φεβρ 1965 (σε. 122)
4. Χειρόγραφο σημείωμα  όπου αντιγράφει το «Σχόλιο του Τάσου Βαφειάδη στο σύντομο άρθρο του Φώτη Αποστολόπουλου (γραμμένο στο περιθώριο της ίδιας σελίδας 122)
5. Χειρόγραφο σημείωμα με τα κυριότερα σημεία από το «Πρόγραμμα δημιουργίας δικτύου πανεπιστημιακών σχολών»  και σχόλια με κόκκινο μελάνι.
6.  Χειρόγραφο σημείωμα με τα κυριότερα σημεία από το «Νέαι Πανεπιστημιακαί μονάδες ιδρύονται εις επαρχιακάς πόλεις»  
Τα χειρόγραφα μπορείτε να τα δείτε εδώ: Χειρόγραφα
Ανώτατη Παιδεία
Πρόγραμμα εκ 12 σημείων αναπτύσσει ο Πρωθυπουργός κ. Παπανδρέου
[«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» 31 Ιανουαρίου 1965]

1.     Τα  ανώτατα Εκπ. Ιδρύματα πρέπει να καλλιεργήσουν όχι μόνον τον νουν των φοιτητών, αλλά και το ήθος των.(τι είδους ήθος; και πως;) (όσα είναι μέσα σε κόκκινες παρενθέσεις είναι σχόλια δικά μου)
2.     «Ηυξημέναι αι απαιτήσεις από τον επιστήμονα…. Η επιστήμη δεν είναι πλήθος γνώσεων ανωτέρου επιπέδου…. όχι απλώς εφοδιασμός της μνήμης .. (αλλά) μέθοδος προς διερεύνησιν του φυσικού και κοινωνικού κόσμου. Δεν μας χρειάζεται ο κατάφορτος από δάνειον μάθησιν, αλλά ο δημιουργικός επιστήμων (σωστά!)
3.     «Θα πρέπει να είναι – ο επιστήμων – και ευσυνείδητος πολίτης της Δημοκρατίας…. και αποφασισμένος να υπερασπίσει το δημοκρατικόν πολίτευμα ( η κοινωνική αποστολή του επιστήμονα είναι πολύ πλατύτερη. Πρώτιστο χρέος του, η επιστήμη να γίνει ευλογία και όχι κατάρα, όπως την έχουνε καταντήσει οι πολεμοκάπηλοι με πρόθυμα όργανά τους τούς επιστήμονες).
4.     «Η Κυβέρνησις προς την  Παιδείαν θα προσφέρει όλην την στοργήν …. άνευ σχεδόν επιχορήγησης υπό του Κράτους των Ανωτ. Εκπ. Ιδρυμάτων (Μακάρι)
5.     «Η Ελλάς δια να αποκτήση βιώσιμον οικονομίαν… έχει ανάγκην μεγαλυτέρου αριθμού και καλυτέρας ποιότητος επιστημόνων …. να επεκτήνωμεν και  να ιδρύσωμεν νέας πανεπιστημιακάς μονάδας, αλλά και να αναμορφώσωμεν εκ βάθροων την εκπαιδ. εργασίαν εις τας Ανωτάτας Σχολάς να ομφυσήσωμεν νέον πνεύμα» ( σωστά. Η ποσοτική αύξηση δεν είναι αρκετή. Η ποιοτική μόρφωση – η εκ βάθρων αναμόρφωσις – τι περιεχόμενο θα πάρει και πως θα γίνει;)
6.     «Επείγουσα ανάγκη να ανακαινίσωμεν το πρόγραμμα σπουδών (ποιο το νέο περιεχόμενο; Θα ξεριζωθεί το μεσαιωνικό θεοκρατικό πνεύμα, ή θα στρογγυλοκάτσει καλύτερα; Η ανακαίνιση θα είναι ουσιαστική;) «Η μέθοδος διδασκαλίας και ασκήσεων ελαττωματική. Πρέπει να την συγχρονίσωμεν. Ο φρονηματισμός των φοιτητών ανύπαρκτος… Οι φοιτηταί ακούουν τους καθηγητάς, δεν τους «ζουν» εις τα εργαστήρια ..» (Σ’ αυτό φταίνε οι καθηγητές. Φοβούνται τη μηδαμινότητά τους οι περισσότεροι. Γίνονται απροσπέλαστοι και αυστηροί. Έπειτα οι περισσότεροι από τους ικανούς, είναι κακοί δασκάλοι. Ο καθηγητής πρέπει να είναι όχι μόνο καλός επιστήμονας, μα και καλός δάσκαλος)
7.     «Βαθείαι μεταβολαί, πρέπει να γίνουν εις το πρόγραμμα των μαθημάτων και εις το σύστημα των εξετάσεων. Ο φοιτητής τρώει τον καιρό του στα ακροαματικά μαθήματα δεν του μένει καιρός «διά μελέτην και περισυλλογήν» και την ψυχαγωγίαν. Οι καθηγηταί και οι φοιτηταί καταπονούνται εις εξετάσεις… ουδέποτε περατουμένας … αβαθής εγκυκλοπαιδισμός νεκρώνει το πνεύμα» (ποιο λοιπόν «σύστημα εξετάσεων»;)
8.     Απλοποίησις και συμπίκνωσις προγρμμάτος Συντόμευσις χρόνου ακροαματικής διδασκαλίας- φροντιστηριακαί και εργαστηριακαί ασκήσεις – νέος τρόπος εξετάσεων – νέος κανονισμός πανεπιστημιακών σπουδών (ποιος ο νέος τρόπος; Έπειτα τα σημεία 6,7,8 είναι γενικότητες που τα λένε όλα χωρίς να λένε τίποτε)
9.     Μεγάλη μας καινοτομία να δώσωμεν εις το πρώτον έτος των σπουδών όλων των (σχολών) χαρακτήρα ανθρωπιστικόν. Όλοι οι φοιτηταί του πρώτου έτους… να ακούσουν παραλλήλως και τρία γενικά και θεμελιώδη μαθήματα – ελληνικά γράμματα (αρχαία, μεσαιωνική και νέα Γραμματεία) εισαγωγή εις την φιλοσοφίαν – και αρχαί του σημερινού ελληνικού πολιτεύματος…. (έτσι) θα ολοκληρωθεί η εγκύκλιος παιδεία ( Καινοτομία, με τα ελληνικά γράμματα ξανά; Και στο τρίχρονο λύκειο τι κάνανε; Και αι αρχαί του ελληνικού πολιτεύματος; αγωγή λοιπόν του πολίτη; Εκείνα που χρειάζονται είναι εισαγωγή στη φιλοσοφία, κοινωνιολογία και βιολογία).
10.  Πανεπιστημιακή πόλις – ευπρόσωπος οίκος του φοιτητού – καθηγητικά συγγράμματα … θα τα εκδίδει το Κράτος – χαμηλαί τιμαί, αποζημίωσις εις τους συγγραφείς (σωστά. Μα το Κράτος θα εκδίδει και τα χιλιοσέλιδα συγγράμματα, ανούσια τα πιο πολλά;)
11.  Ηυξημένος αριθμός φοιτητών. Ανάλογον βοηθητικόν προσωπικόν – δια τας νέας έδρας επιλογή των αρίστων – μόνον οι κορυφαίοι έλληνες επιστήμονες – ανάγκη να αποκτήσωμεν πλούσιον φυτώριον νέων επιστημόνων ( ποιος θα κάνει την επιλογή; Οι σημερινοί καθηγητές που οι ποιο πολλοί είναι μηδαμινότητες; Και θα εκλέξουν και αριστερούς επιστήμονες; Με ποια λοιπόν κριτήρια θα γίνει η εκλογή;)
12.  Μεταπτυχιακαί σπουδαί – ερευνηταί επιστήμονες – έλληνες επιστήμονες να σταλούν εις το εξωτερικόν με υποτροφίαν – Ινστιτούτα ερευνών – να μετακαλούνται ξένοι καθηγηταί και ερευνηταί (σωστό το μέτρο τούτο και η αναμόρφωση της ανώτατης παιδείας έπρεπε να αρχίσει με εντατική αποστολή νέων για σπουδές στο εξωτερικό)



Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Φώτη Αποστολόπουλου
«ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ» αρ. 13 Ιανουαρ.- Φεβρουαρ. 1965
(Σελίδα 116-117)
Σελ. 116  Υποανάπτυκτη και η Ανώτατη Παιδεία μας. Λείπουν έδρες και άλλες ασυμπλήρωτες. Λείπουν εργαστήρια, σπουδαστήρια, συγγράμματα, βιβλιοθήκες. Ασυγχρόνιστο πρόγραμμα. Λιγοστά τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα σχετικά με τον πληθυσμό – πληθωρισμός σπουδαστών – φυγή χιλιάδων στο εξωτερικό. «Χαιρετίζουμε την ίδρυση των δύο αυτών Πανεπιστημίων  ( στην Πάτρα και στα Γιάννενα) ελπίζοντας ότι θα γίνει κατανοητό το αίτημα για την ίδρυση κι άλλων δύο τουλάχιστον ακόμη».
«Η φιλοσοφική  Σχολή Ιωαννίνων λειτουργεί από φέτος -205 φοιτητές – στεγάζεται στο χτίριο της Ζωσιμαίας Σχολής κάτω από συνθήκες πρωτόγονες» [ Έχουμε λοιπόν ποσοτική αύξηση στην ανώτατη Παιδεία.  Όμως καμιά προετοιμασία του διδαχτικού προσωπικού. Ποιοι θα διδάξουνε λοιπόν; Οι επιτήδειοι και οι ευνοούμενοι; }
Σελ. 117 Μια εύλογη απορία: « Γιατί να ιδρυθεί η Φιλοσοφική Σχολή και όχι κάποια άλλη περισσότερο πραχτικού χαραχτήρα; - υπάρχει η προοπτική να ιδρυθούν στα Γιάννενα φυσικομαθηματική, ιατρική και άλλες σχολές, πράγμα που το θεωρούμε αναγκαίο»
α! Η φιλοσοφική Σχολή «παρουσιάζει περισσότερες ευκολίες να λειτουργήσει (δηλ. δε χρειάζεται εργαστήρια κ.τ.λ.) [ με ποιους όμως καθηγητές, ύστερα μ’ όσα λέει παρακάτω;]
β! «Η φιλοσοφική Σχολή σε ένα ελληνικό Πανεπιστήμιο παίρνει ιδιαίτερη σημασία εθνικού χαραχτήρα. Η επιστημονική της δράση αφορά το παρελθόν του Έθνους, και το παρελθόν κάθε λαού «έχει αξία για το παρόν και το μέλλον του γι αυτό οι φιλολογικές σπουδές αποχτάνε σημασία για μας τους Έλληνες». Το παρελθόν κάθε λαού «του δίνει την ξεχωριστή φυσιογνωμία του, συντηρεί την εθνική του ύπαρξη» … «Ο Humanismus στην Ευρώπη,,, δημιούργησε το σύγχρονο πολιτισμό δεν ήταν παρά μια στροφή παρά μια στροφή … στο παρελθόν και «μάλιστα στη μελέτη της ελληνικής κλασικής αρχαιότητας, γιατί οι νέοι αυτοί ευρωπαϊκοί λαοί δεν είχαν δικό τους αξιόλογο παρελθόν». Και εμείς – ο πολιτισμός μας όχι σε επίπεδο ικανοποιητικό – πρέπει να μπούμε στο στάδιο … μιας δικής μας Αναγέννησης … και να στραφούμε στην έρευνα και μελέτη του πλούσιου παρελθόντος του, να αναβιώσουμε τις αξίες του, που μπορούν να στηρίξουνε το παρόν».
[Κάμποσα λάθη:
1ο.  Η φιλοσοφική Σχολή δεν πρέπει να ταυτίζεται όπως κάνει ο φίλος Απ. λίγο πολύ με την αρχαία κλασική φιλολογία. Η φιλοσοφική Σχολή έχει μεγαλύτερο πλάτος και βάθος και καλό θα ήταν η αρχαία κλασική φιλολογία να αποχωριστεί. Στα Γιάννενα – όπως φαίνεται από τους πέντε καθηγητές που διδάσκουν  - η φιλοσοφική Σχολή στην ουσία είναι Σχολή για την αρχαία κλασική φιλολογία και μάλιστα – όπως φαίνεται – πολύ πρόχειρη και χωρίς το αντίστοιχο κατάλληλο προσωπικό.
2ο. Δε δίνουν σε μας τη ξεχωριστή φυσιογνωμία το αρχαίο κλασικό παρελθόν, ούτε αυτό «συντηρεί τον εθνική ύπαρξη» Η αντίληψη τούτη είναι πολύ ψευτορωμαντική και διαποτισμένη από την αρχαιοπληξία. Στην καλύτερη περίπτωση μας θυμίζει το Ινστιτούτο ανθρωπιστικών σπουδών του Γληνού.
3ο.Ο φίλος Φ. Απ. ταυτίζει λίγο πολύ τον «ανθρωπισμό» με τις κλασικές – ανθρωπιστικές σπουδές.
4ο. Η δική μας Αναγέννηση δεν πρέπει να βασιστεί στη «μελέτη του παρελθόντος και μάλιστα της κλασικής αρχαιότητας». Πρέπει να βασιστεί στη σύγχρονη εθνική και διεθνική πραγματικότητα, να δώσει προοδευτική λύση στα σύγχρονα προβλήματα του λαού και εκεί επάνω θα χτιστεί ο σύγχρονος νεοελληνικός πολιτισμός. Το παρελθόν θα μας δείξει πως γεννήθηκαν, ποια είναι η ρίζα τους, και ποιές οι αιτίες τους.]
γ! Είναι σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων, γιατί η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών αντιδραστική, πρόμαχος του ψευτοκλασικισμού.
[ Μα που στηρίζουμε την αισιοδοξία μας, πως η Φιλοσοφική Σχολή Ιωαννίνων θα μας λυτρώσει από τον ψευτοκλασικισμό; Ούτε οι κοινωνικές συνθήκες είναι και τόσο ευνοϊκές , ούτε και οι κατάλληλοι καθηγητές για έναν τέτοιο σκοπό έχουνε μορφωθεί, ούτε από τους λιγοστούς γνήσια προοδευτικούς σήμερα κανείς δεν πρόκειται να διοριστεί].

ΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Φώτη Αποστολόπουλου
«Σύγχρονα θέματα» αρ. 13 Ιανουάρ. – Φεβροάρ. 1965
(Σελ. 122)
«Το Αττικό Πανεπιστήμιο» «δεν είναι καινούργιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Θα χρειαστεί απλώς μια νέα μορφή οργάνωσης»
Η ένωση «όλων αυτών των σκόρπιων Σχολών, και η υπαγωγή τους κάτω από ένα ενιαίο οργανισμό με ενιαία διοίκηση – δίχως όμως να θίγεται η επιστημονική ανεξαρτησία των επί μέρους Σχολών [μα τι θα ειπεί αυτό; δεν το πολυκαταλαβαίνω] –με ενιαίο οργανισμό … θα ωφελήσει και τις ίδεις τις Σχολές από άποψη λειτουργίας και τους σπουδαστές από την άποψη της κατάρτισης και της επαγγελματικής κατοχύρωσης μετά την αποφοίτησή τους»
«Η δημιουργία ενός Πανεπιστ. οργανισμού θα συντελέσει και στην εξυγίανση την οικονομική, τη διοικητική (ένας Πρύτανης και μια Σύγκλητος) και την επιστημονική …. θα διέπεται από έναν «Κανονισμό» που θα καθορίζει το επιστημονικό προσωπικό.. τις έδρες κάθε Σχολής … το πρόγραμμα»

Σχόλιο του Τάσου Βαφειάδη στο σύντομο άρθρο του Φώτη Αποστολόπουλου
(γραμμένο στο περιθώριο της ίδιας σελίδας 122)
-Να τονιστεί περισσότερο, πως δεν πρόκειται για νέο πανεπιστήμιο. Ο τίτλος «Αττικό Πανεπιστήμιο» είναι πλανερός. Σκοπός: να υψωθούνε στο ύψος Πανεπιστημιακές Σχολές, σχολές δίχως κύρος σήμερα. Να ονομαστεί «Οικονομοτεχνικό Πανεπιστήμιο» ή «Ανώτερες οικονομικές και τεχνικές Σχολές». Η ενότητα καλή: ενιαίος οργανισμός και διοίκηση. Όμως προϋπόθεση : 1ο. Να φύγουν οι καθηγητές, που δεν έχουν εκδώσει διδαχτορική διατριβή. και 2ο. Να συνταχτεί νέο πρόγραμμα στηριγμένο στα σύγχρονα επιτεύγματα της επιστήμης και τεχνικής και προσαρμοσμένο στις σημερινές ανάγκες της χώρας μας.

Πρόγραμμα δημιουργίας δικτύου Πανεπιστημιακών Σχολών
Δηλώσεις κ. Παπανδρέου
[«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» 18 Απριλίου 1965]
Ιδρύονται αι εξής ανώταται σχολαί:
1.     «Αττικόν Πανεπιστήμιον» θα υπαχθούν η Αν. Σχολή Εμπορικών και Οικονομικών Επιστημών, η Ανωτάτη Γεωπονική, η Πάντειος και η Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή.
2.     «Πανεπιστήμιον Κρήτης» με όλας τας πανεπιστημιακάς σχολάς στο Ηράκλειο. Η Γεωπονική σχολή στο Ρέθυμνο, η Μαθηματική σχολή στα Χανιά.
3.     Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων θα ιδρυθεί δεύτερη σχολη η Μαθηματική.
4.     «Ιόνιος Ακαδημία» εις Κέρκυραν – πυρήνας η Σχολή Καλών Τεχνών και η Ανωτάτη Σχολή Τουριστικής; Οικονομίας.
5.     Πολυτεχνική Σχολή εις Λάρισσαν, υπαγόμενη εις το πανεπιστήμιον Θεσσαλονίκης.
6.     Θα επιταχυνθούν αι εργασίαι εγκαταστάσεως, ώστε να μη βραδύνει η λειτουργία του Πανεπιστημίου Πατρών.

[ Μεγαλόπνοο το πρόγραμμα:  Μα με ποιους καθηγητές και με ποιο βοηθητικό προσωπικό, και με ποιες εγκαταστάσεις; Κίντυνος να γεμίσει η χώρα μας από ημίμαθους, πτυχιούχους ακατάρτιστους και για την έρευνα και για το επάγγελμά τους. Για να επανδρωθούν όλες αυτές οι σχολές, πρώτο μέτρο να σταλούν εκατοντάδες νέοι για αντίστοιχες σπουδές στο εξωτερικό. Τι θα γίνει, αν δεν σταλούν μας το δείχνει η φιλοσοφική σχολή στα Γιάννενα, όπου δε διδάσκεται καν  η φιλοσοφία.]

Εισηγητική έκθεσις
εις το νομοσχέδιον δια την ίδρυσιν πανεπιστημιακών μονάδων
εις μεγάλας επαρχιακάς πόλεις κ.τ.λ.
«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» 9 Μαΐου 1965
Στήλη α! Χρειαζόμαστε «περισσοτέρους και καλυτέρους επιστήμονας
Δύο οι αδυναμίες της Ανώτατης Παιδείας α! Τα Αν. Εκπ. Ιδρύματα συγκεντρωμένα στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη – η επαρχία δεν έχει εστίες πνευματικής ακτινοβολίας. β! Πλήθος μεγάλο οι φοιτητές στα δύο Πανεπιστήμια, ώστε  «ούτε η διδακτική εργασία, ούτε η διοίκησις είναι πλέον δυνατή».
Σήμερα «θεωρείται απαράδεκτον μία πανεπιστημιακή μονάς να περιλαμβάνει περισσοτέρους από 10.000 φοιτητάς». Ούτε η προσωπική επαφή ( φοιτητών με καθηγητές) ούτε η εποπτεία της λειτουργίας είναι δυνατή». Τα δυό δικά μας πανεπιστήμια έχουν πολύ παραπάνω από 15.000 φοιτητές. Ανάγκη να ιδρυθούν νέα Πανεπιστήμια: α! αποσυμφόρηση και β! θα μπορέσουμε να μορφώσουμε «μεγαλύτερον αριθμόν φοιτητών» και γ! θα σταματήσει «το ρεύμα» των νέων που σπουδάζουν στο εξωτερικό – σήμερα φοιτούν στο εξωτερικό πάνω από 8.000 . Οι νέες πανεπιστημιακές σχολές πρέπει να λειτουργήσουν στις επαρχιακές πόλεις. Θα υψωθεί έτσι το επίπεδο της οικονομικής και πνευματικής ζωής στις επαρχίες.
Θα ιδρυθούν
1. Το Αττικόν Πανεπιστήμιον κ.τ.λ.
2. Πανεπιστήμιον Κρήτης κ.τ.λ
3. Στην Ήπειρο : φιλοσοφική σχολή, -λειτουργεί κιόλας- και θα ιδρυθεί και Μαθηματική σχολή
4. Στην Κέρκυρα «Ιόνιος Ακαδημία» κ.τ.λ.
5. Στη Λάρισα παράρτημα Πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
«Αι ιδρυόμεναι Ανώταται Σχολαί θα τεθούν εν λειτουργία σταδιακώς, ευθύς ως εξασφαλισθούν δι εκάστην αι προϋποθέσεις της ευρύθμου λειτουργίας»
Αττικόν Πανεπιστήμιον
Οι διασπαρμένες στην Αθήνα 4 ανώτατες Σχολές «εκπληρούν σοβαράν κοινωνικήν απαοστολήν». Δύο όμως σοβαρά μειονεκτήματα:
α! «επικαλύπτονται ή συγκρούονται τα προγράμματά τους και σπαταλώνται δυνάμεις εις περιττήν εκτέλεσιν ομοίου έργου»
β! «η ασύντακτος πολυμέρεια των Σχολών τούτων αφήνει σοβαρά κενά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν επιστημονικοί κλάδοι σημαντικότατοι, - Στήλη β! – τους οποίους ούτε να σπουδάσει εν Ελλάδι ημπορεί ούτε να καλλιεργήσει επιστημονικώς.
Τι να γίνει; Νέες Σχολές στο Πανεπιστήμιο; Όχι. Ούτε όμως απλή συγκόλλησις των υπαρχουσών εξωπανεπιστημιακών Σχολών. Γι αυτό σκόπιμο να ιδρυθεί νέα πανεπιστημιακή μονάδα, «ορθολογικώς διηρθρωμένης, αποκλειστικώς καλυπτούσης επιστημονικούς χώρους» που έχουν μείνει έξω από το Πανεπιστήμιο, «και κατ αρχήν ανεξαρτήτου από τας υπαρχούσας εξωπανεπιστημιακάς Σχολάς»
Αυτές «εφ’ όσον το επιθυμούν» μπορούν να συγχωνευθούν στο Αττικό Πανεπιστήμιο με «πλήρη» απορρόφηση του διδαχτικού προσωπικού και των σπουδαστών. Οι σχολές αυτές κρατήθηκαν ενήμερες και όλες «απήντησαν καταφατικώς, και εξεδήλωσαν  την ικανοποίησίν των» για το νέο το Αττικό Πανεπιστήμιο. Οι Σχολές όμως θ’ αποφασίσουν «αυτοβούλως» την συγχώνευσίν των, «κατόπιν αποφάσεως της συνελεύσεως των καθηγητών εκάστης Σχολής».
Στήλη γ!   άρθρο 6 «Καθορίζεται ο αριθμός των εδρών και των υποχρεωτικών μαθημάτων εκάστης των Σχολών  του Αττικού Πανεπ.
άρθρο 17 Ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης «Σχολή Διοικήσεως Επιχειρήσεων» . Με τη Σχολή αυτή μπορεί να συγχωνευθεί η Ανωτάτη Σχολή Βιομηχανικών Σπουδών της Θεσσαλονίκης
άρθρο 18 Ιδρύεται Πανεπιστήμιο στην Κρήτη με τας εξής Σχολάς: Φιλοσοφικήν, Νομικήν, Φυσικών Επιστημών και Μαθηματικών
άρθρο 27Ιδρύεται στο Υπουργείο της Παιδείας και «δευτέρα Διεύθυνσις Ανωτάτης Εκπαιδεύσεως».



Δεν υπάρχουν σχόλια: