Τρίτη 20 Μαρτίου 2018

Για την «Εισηγητική Έκθεση στο Νομοσχέδιο για την Τεχνική Εκπαίδευση» της Κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου -1965-




Στις 6 Μάη 1965 δημοσιεύεται στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» με τίτλο
«Δια του κατατεθέντος χθές εις την Βουλήν Νομοσχεδίου
ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΖΕΤΑΙ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΙΣ»
Μπορείτε να το δείτε εδώ: Εφημερίδα
(οι στήλες α,β,γ,δ στην σελ. 1 του pdf  και οι ε,στ,ζ,η, στη σελ. 2)
Στο χειρόγραφο σημείωμά του ο Σωτηρίου γράφει τα κυριότερα σημεία  του νομοσχεδίου,
 και  ένα, αλλά ουσιαστικό  σχόλιο  (κόκκινα γράμματα).
Το χειρόγραφο σημείωμα :χειρόγραφο

Στήλη α!  Ανάγκη να στραφεί «το ενδιαφέρον των νέων προς τα τεχνικά επαγγέλματα» να εκπαιδευθούν καλά …. για να γίνει «η ελληνική οικονομία ανταγωνιστική».
Θλιβερή η κατάσταση επαγγελματικής παιδείας «μέχρις εσχάτως ήσαν μόνον εσπεριναί»
1958-1959 : 64 ιδιωτικές σχολές και μία μόνο δημόσια. Φοιτούσανε 25.508 μαθητές.

Κατώτερες Σχολές
1958-1959
1964-1965
Μηχανοτεχνίτες
11.302
14.830
Ηλεκτροτεχνίτες
8.495
12.350
Ξυλουργοί- επιπλοποιοί
848
539
Υφαντουργοί
148
139
Οικοδόμοι
282
325
Σχεδιαστές
93
134
Μηχανοτεχνίτες αυτοκ.
315
614
Τεχνίτες ψύξεως

151
Υδραυλικοί

261
Σύνολο
21.483
29.343


Μέσες Σχολές
1958-1959
1964-1965
Εργοδηγοί ,μηχανολόγοι
772
2.358
Ηλεκτρολόγοι
852
4.610
Σχεδιαστές
213
2.371
Οικοδόμοι
725
1.737
Υφαντουργοί

188
Ναυπηγοί

576
Μεταλλειολόγοι

72
Χημικοί

100
Σύνολο
2.562
12.012



1958-1959
1964-1965
Κατώτερες Σχολές
21.483
29.343
Μέσες Σχολές
2.562
12.012
Σύνολο
24.045
41.355


Διάφορες ειδικότητες
1958-59
1964-65
Ραδιοτεχνίτες ( 1 χρόνο)
870
2.285
Ραδιοτεχνίτες (4 χρόνια)
66
Ραδιοηλεκτρολόγοι
527
785
Ραδιοτηλεγραφητές

528
Χειριστές κινηματ.

45
Μ.Ε. Ναυτικού

2.944
Σύνολο
1.463
6.587


Σχολές Υπομηχανικών
1958-59
1964-65
Υπομηχανικοί

473
Μηχανολόγοι Υπο/κοί

348
Ηλεκτρολόγοι Υπο/κοί

437
Σύνολο

1258



1958-1959
1964-1965
Σύνολο
25.508
49.200

Αν  υπολογιστούν και μερικές άλλες σχολές το σύνολο θα φτάσει σήμερα το πολύ 55.000 μαθητές.
Η Μέση Γενική Εκπαίδευση παρέχεται σήμερα σε 350.000 μαθητές ενώ η τεχνική σε 55.000 .
Στήλη α! (συνέχεια)  - Γενικές αρχές του Νομοσχεδίου
α! Προσαρμόζεται η τεχνική εκπαίδευση στη νέα οργάνωση της παιδείας (6χρονο Δημοτικό – τρίχρονο Γυμνάσιο – τρίχρονο Λύκειο). Η 9χρονη υποχρεωτική = 6 χρόνια φοίτηση στο Δημοτικό + και 3 χρόνια φοίτηση στο Γυμνάσιο ή στο Τεχνικό Γυμνάσιο.
β! Η καθαυτό τεχνική παιδεία (σπουδή) προς επαγγελματικήν κατάρτησιν θα αρχίσει έπειτα από την 9χρονη υποχρεωτική φοίτηση, δηλαδή από το 15ο χρόνο της ηλικίας – τότε ο έφηβος είναι ώριμος να αποφασίσει για τον επαγγελματικό του προσανατολισμό. «Παραλλήλως όμως πρέπει να κινούνται οι μαθηταί -  μέσα στη 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση – εις τα πρώτα στοιχεία των τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων» [Κακοχωνεμένη προσπάθεια για πολυτεχνική μόρφωση. Δεν έχουν συλλάβει ούτε το περιεχόμενό της ούτε το νόημά της].
γ! «Αι ανάγκαι … οικονομίας … απαιτούν ειδίκευσιν εις διαφόρους κλάδους και διάρθρωσιν της τεχνικής εκπαιδεύσεως εις πολλάς επαλλήλους ακόμη και παραλλήλους βαθμίδας … εν συναρτήσει με την εξέλιξιν της Εθνικής οικονομίας»
δ! «Αι διαδοχικαί βαθμίδες… πρέπει να οργανωθούν κατά τοιούτον τρόπον, ώστε μετά την αποπεράτωσιν εκάστου κύκλου σπουδών, ο νέος … να ευρίσκη ευκόλως βιοποριστικήν απασχόλησιν. Να δύναται όμως ακόμη και μετά πάροδον ετών να συνεχίζει τον δρόμον του προς τεχνικάς σπουδάς ανωτέρου επιπέδου».
ε!  «Πρέπει να έχει ο μαθητής τη δυνατότητα να μεταβαίνει ή να ανέρχεται από του ενός τύπου (σχολείου) εις τον άλλον ή από της μιάς βαθμίδος εις την άλλην, αναλόγως των προσόντων και των κλίσεών του  ακωλύτως» … «απεριόριστος πορεία εις τον δρόμον των σπουδών» … «ελαστικώτερον το σύστημα, και πολλαί και ποικίλαι δυνατότητες και ευκαιρίαι σπουδών…. (Να μην κλείνει) ποτέ ο δρόμος προς τα εμπρός».

Στήλη β!  Διάρθωσις της τεχνικής εκπαιδεύσεως
Τρεις βαθμίδες: Βασική, Μέση, Ανωτέρα
Η βασική θα δίδει τους τεχνίτες, η μέση τους τεχνικούς εφαρμογής, η ανωτέρα τους υπομηχανικούς. Οι τεχνίτες είναι ο ειδικευμένος εργάτης, ο τεχνικός εφαρμοστής καθοδηγεί τον τεχνίτην εις την καλήν εκτέλεσιν, ο υπομηχανικός είναι ο άμεσος βοηθός του μηχανικού, μελετά και κατασκευάζει μικρά τεχνικά έργα.
Ο τεχνίτης 9χρονη εκπαίδευση – 6χρονο δημοτικό +τεχνικό 3χρονο Γυμνάσιο και [«Σχολαί τεχνιτών εξιδικεύσεως
Η μέση παιδεία το τεχνικόν Λύκειον
Η ανωτέρα – ο υπομηχανικός – θα έχει προπαιδείαν 12χρονη +ανώτερες τεχνικές σχολές (σχολές υπομηχανικών).
Τεχνικόν Γυμνάσιον Οι απόφοιτοι 6χρονου δημοτικού μπορούν να πάνε ανάλογα με την κλίση τους και τις βλέψεις τους είτε στο 3χρονο Γυμνάσιο, είτε στο 3χρονο τεχνικό Γυμνάσιο. Αν αλλάξουν γνώμην κανένα εμπόδιο να αλλάξουν.
Στήλη γ!  «εκπαιδευτικόν δρόμον». Το τεχνικό Γυμνάσιο θα έχει «τον αυτόν κορμόν μαθημάτων, όπως και το κοινόν, με ανακατάταξιν της διδασκόμενης ύλης και προσθήκην ωρών – 4 ώρες στην Α!, 5 ώρες στη Β! ΚΑΙ 6 ώρες στην Γ! τάξη για τεχνικές – θεωρητικές και πραχτικές – γνώσεις.
Καθιερώνεται επίσης και Γεωργικό Γυμνάσιο στις αγροτικές περιοχές. Το τεχνικό καθώς και το Γεωργικό Γυμνάσιο είναι ισότιμα με το κοινό. Στο τεχνικό Λύκειο γράφονται με εισιτήριες εξετάσεις αδιακρίτως οι απόφοιτοι του τεχνικού καθώς και του κοινού γυμνασίου.
Στήλη δ!  Στις σχολές υπομηχανικών γίνονται δεχτοί με εισιτήριες εξετάσεις οι απόφοιτοι του κοινού Λυκείου. Οι απόφοιτοι όμως του τεχνικού Λυκείου γράφονται με κατατακτήριες εξετάσεις στη β! τάξη.
Οι πτυχιούχοι σχολών υπομηχανικών γίνονται δεχτοί με καταχτήριες εξετάσεις στο β! χρόνο σχολών Πολυτεχνείου ( οι αριστούχοι όμως γράφονται στο β! χρόνο χωρίς καταχτήριες εξετάσεις)
Ιδρύεται επίσης Διδασκαλείον Τεχνικής Εκπαιδεύσεως: Να αποχτήσουν τα τεχνικά σχολεία το διδαχτικό προσωπικό τους: Δύο τμήματα α! δίχρονη φοίτηση πτυχιούχοι τεχνικών Λυκείων β! μονόχρονη φοίτηση πτυχιούχοι σχολών υπομηχανικών. Το α! θα καθορίζει δασκάλους τεχνικών γυμνασίων το β! θα καθορίζει τους καθηγητές τεχνικών Λυκείων.
Διάρθρωση λοιπόν της τεχνικής παιδείας
α! βασική  Τεχνικό Γυμνάσιο, Σχολαί εξιδικεύσεως τεχνιτών
β! μέση  τεχνικά Λύκεια
γ! ανώτερη Σχολαί υπομηχανικών, Διδασκαλείον Τεχνικής Εκπαιδεύσεως
δ! ανωτάτην  Πολυτεχνείον
Στήλη δ! (συνέχεια)  Ειδικότητες
Πολυτεχνείον:  Πολιτικοί μηχανικοί, Αρχιτέκτονες, μηχανολόγοι –ηλεκτρολόγοι, τοπογράφοι-αγορνόμοι, χημικοί μηχανικοί, μεταλλειολόγοι.
Σχολαί υπομηχανικών Πολιτικοί, Μηχανολόγοι, Ηλακτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, τοπογράφοι – Υπομηχανικοί.
Τεχνικά Λύκεια:  Δομικοί μηχανουργοί, ηλεκτροτεχνουργοί, σχεδιασταί, τεχνικοί μεταλλείων, ραδιοτεχνικοί, ναυπηγοί, μηχανικοί εμπορ. ναυτικού.
Στήλη ε!  τοπογράφοι, τεχνικοί υφαντουργοί, τεχνικοί χημείας, τεχνικοί ψύξεως.
Σχολαί εξειδικεύσεως τεχνιτών μηχανο-ηλεκτρο-αυτικινητο- τεχνίται. οικοδόμοι, ξυλουργοί, υδραυλικοί, υφαντουργοί.
Ανωτέρα τεχνική εκπαίδευσις (υπομηχανικών) πολλοί δεν την θέλουν και αντιδρούν, - θέλουν βασική, μέση και ανωτάτη. Οι υπομηχανικοί «στερούνται της πείρας των τεχνιτών  εφαρμογής» και δεν παίρνουν «πλήρη θεωρητικήν εκπαίδευσιν»… αποτελούν μίαν ανωφελή τάξιν επαγγελματιών».
«Το επιχείρημα όμως τούτο δεν ευσταθεί» α! Υπάρχουν τεχνικά έργα δυσχερή και λεπτά» που η εποπτεία και ο έλεγχος χρειάζεται στελέχη με ανώτερη τεχνική μόρφωση. Τη δουλειά αυτή θα ήταν «πολυτελής ανάλωσις δυνάμεων» να την αναλάβουν διπλωματούχοι Πολυτεχνείου. β! Οι υπομηχανικοί έχουν ολοκληρώσει τη μέση εκπαίδευσή τους (όπως και οι μηχανικοί) δεν είναι σωστό να καταταχτούν στη μέση τεχνική εκπαίδευσιν. γ!  Την ανώτερη τεχνική εκπαίδευση την έχουν αναγνωρίσει και θέσει σε λειτουργία «όλαι αι προηγμέναι χώραι». Στη Γερμανία 4 βαθμίδες τεχνικής παιδείας. Το ίδιο στην Αγγλία στη Γαλλία στην Ολλανδία, στη Σοβιετική Ένωση (λειτουργούν Σχολαί προσφέρουσαι μεταγυμνασιακήν τεχνικήν εκπαίδευσιν)  δ! Όλοι «οι από μέρους Διεθνών Οργανισμών ελθόντες εις την Ελλάδα εμπειρογνώμονες … εισηγήθησαν την καθιέρωσιν της Ανωτέρας Τεχνικής Εκπαιδεύσεως»  ε! Άλλωστε τεχνικές και επαγγελματικές σχολές «μεταγυμνασιακής μορφώσεως» λειτουργούν «από ετών εν Ελλάδι» (Σχολαί Υπομηχανικών Πολιτικών, Μηχανολόγων –Ηλεκτρολόγων, Σχολαί Ραδιοηλεκτρολόγων, Σχολαί Διακοσμητικών Τεχνών) και παρασκεύασαν άξια λόγου στελέχη δια τα τεχνικά έργα. στ! Ενώ το Τεχνικό (Στήλη στ!) Επιμελητήριο, και οι καθηγητές του Πολυτεχνείου ήσαν αντίθετοι, σήμερα άλλαξαν γνώμη και δέχονται την Τρίτη (ανώτερη) βαθμίδα =πτυχιούχοι ειδικοί μηχανικοί με 2-3 χρόνια εκπαίδευση όμως «εντός του Πανεπιστημιακού χώρου». Όμως έτσι θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αποχτήσουμε τα στελέχη που χρειαζόμαστε.
Ιδρύεται Συντονιστικόν Συμβούλιον εξ εκπροσώπων των αντιστοίχων Υπουργείων.
Το τεχνικό Γυμνάσιο «λαμβάνεται πρόνοια ώστε να μη υστερεί από απόψεως γενικής μορφώσεως του κοινού Γυμνασίου».
Στήλη ζ!
άρθρα 12-14  «συνιστώνται και οργανούνται αι Σχολαί εξειδικεύσεως τεχνιτών
άρθρα 15-20 τεχνικόν Λύκειον
άρθρα 21-26 «καθορίζονται οι κλάδοι, αι κατηγορίαι, οι βαθμοί και αι αποδοχαί του προσωπικού των σχολών βασικής και μέσης τεχνικής εκπαιδεύσεως.
άρθρο 27 «ιδρύονται εις τας τεχνικάς σχολάς σχολικά ταμεία» κ.τ.λ.
άρθρο 28-32 «όροι και διαδικασία ιδρύσεως και λειτουργίας ιδιωτικών τεχνικών και επαγγελματικών σχολών
άρθρα 33-36 ρυθμίζεται η λειτουργία των εργαστηρίων ελεύθερων σπουδών, και των Φροντιστηρίων Τεχνικής Εκπαιδεύσεως, που είναι ως σήμερα ασύδοτα
άρθρα 37-38 «συνιστάται σώμα Επιθεωρητών Επαγγελματικής Εκπαιδεύσεως, εκ μονίμων δημοσίων υπαλλήλων»
άρθρα 39-41 «συγκροτείται το Κεντρικόν Υπηρεσιακόν Συμβούλιον Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαιδεύσεως». Ιδρύονται και περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια.
άρθρα 42 και 43 «εποπτικά μέσα διδασκαλίας, όργανα δια την πρακτικήν άσκησιν, έκδοσις διδακτικών και βοηθητικών βιβλίων».
άρθρα 44 και 45 υποχρέωσις δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ..προς πρόσληψιν μαθητών τεχνικών σχολών δια την πρακτικήν άσκησιν (μειωμένον ωράριον, ημερομίσθιον, ποσοστόν ασαφαλίσεως)
Στήλη η!  άρθρα 46 και 47  «επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων πλήρωσις θέσεων εργοδηγών εις τας δημοσίας υπηρεσίας, νομικά πρόσωπα
άρθρα 48 και 49  καθιερούται  η βαθμίς της ανωτέρας τεχνικής εκπαιδεύσεως
άρθρα 50-63 «οργανώνονται αι σχολαί υπομηχανικών και ραδιοηλεκτρολογίας, μετονομάζονται εις σχολάς Υπομηχανικών Ηλεκτρονικών, καθορίζονται η εισαγωγή σπουδαστών, προγράμματα, εξετάσεις, πρακτική άσκησις, διδακτικόν και βοηθητικόν κ.τ.λ. προσωπικόν, και ο τρόπος επιθεωρήσεως.
άρθρα 64-66 Διδασκαλείον Τεχνικής Εκπαιδεύσεως. υποτροφίαι υπό Ι.Κ.Υ. σε αποφοίτους μέσων και ανωτέρων σχολών στο εξωτερικό για να γίνουν καθηγηταί τεχνικών σχολών
άρθρα 68 και 68 «πρόνοια προς ολοκλήρωσιν της ενοποιήσεως και του συντονισμού της τεχνικής εκπαιδεύσεως – η διοίκησις της οποίας εξακολουθεί να είναι κατανεμημένη ει διάφορα Υπουργεία – Η υπαγωγή εις το Υπουργείον της Παιδείας θα χωρή μετά προηγουμένην συγκατάθεσιν του αρμοδίου Υπουργού.
άρθρα 69-71 εισάγεται ο θεσμός των μεταπτυχιακών σπουδών δι εκάστην βαθμίδα της τεχνικής εκπαιδεύσεως
άρθρα 72 και 73  οργάνωσις και αναδιάρθρωσις Παπαστρατείου δημοσίας Σχολής, Σχολείου Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου.  


Δεν υπάρχουν σχόλια: