Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2018

Από τη δράση του Κ. Σωτηρίου στην Ε.Δ.Α. (1) : «Συνεδριάσεις «Επιτροπών» της Ε.Δ.Α»



Στις 2 /8/ 1956 Η «Γραμματεία του Γ.Σ. της Ε.Δ.Α.» κυκλοφορεί
το παρακάτω έγγραφο με τις διάφορες «Επιτροπές» της Ε.Δ.Α.
όπου αναφέρονται και τα ονόματα όσων συμμετέχουν στις «Επιτροπές».
Μπορείτε να το διαβάσετε εδώ: ΕΓΓΡΑΦΟ
Στο αρχείο του ο Σωτηρίου είχε μαζί με το παραπάνω έγγραφο
 δύο «σημειώματα» από  συνεδριάσεις.
 Τα «σημειώματα» αυτά περιέχουν στο πρώτο μέρος την «εισήγηση» του,
 και μετά τις σημειώσεις που κρατούσε, από τις «εισηγήσεις»
 όσων συμμετείχαν στις συγκεντρώσεις αυτές. Δημοσιεύονται παρακάτω.
Τα χειρόγραφα μπορείτε να τα διαβάσετε εδώ:
ΣΗΜΕΙΩΜΑ 1
ΣΗΜΕΙΩΜΑ 2

Πρώτο Σημείωμα
Θέμα: Συμμετοχή όλων – Κριτική ελεύθερη και δημιουργική – Η ΕΔΑ δεν είναι κόμμα ταξικό – Η «ΑΥΓΗ»
Η  εισήγηση  του Σωτηρίου
Αδυναμίες
1. Δεν αγκάλιασε, δεν οργάνωσε όλους
2. Δεν μπήκε επικεφαλής λαϊκών αγώνων
3. Αυτοφοβία. Κομματικές οργανώσεις έδειξαν μεγαλύτερη φοβία- μοιρολατρική αντιμετώπιση.
4. Όλες οι οργανώσεις περιορίστηκαν σε στενό κύκλο στελεχών.
5. Δημιουργήθηκε ένα παραγοντισμός
Μελλοντική πολιτική της Ε.Δ.Α.
1.Πολιτική ανεξαρτησίας. Καταδίκη της υποτέλειας
2. Πολιτική εσωτερικής ειρήνευσης
3. Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας [μαζί με Ε.Ρ.Ε.]
4. Αγώνας για την Ειρήνη
5. Οργάνωση Κυπριακού αγώνα ++ Γι αυτό λαϊκές επιτροπές αγώνα
6. Αμνηστία – εξόριστοι
7. Μελέτη γύρω από τα προβλήματα του λαού
8. Αγώνας για εργάτες και αγρότες
9. Γυναικείο πρόβλημα (Σήμερα στις οργανώσεις μας τοποθετούν υποδεέστερα τη «γυναίκα»)
10. Το πρόβλημα της νεολαίας. Διαφθορά της (τι έκανε η «Αυγή»)
11.Βοήθεια στα έντυπα για τον ιδεολογικό τομέα ( ΑΥΓΗ, ΩΡΑ,..)
Ειδικά προβλήματα
1. Για να είναι οδηγητής λαϊκών αγώνων η Ε.Δ.Α.
   α! Κάθε μέλος να ανήκει σε ένα σωματείο
   β! Σε κάθε εδαϊκή οργάνωση να υπάρχουν υπεύθυνοι για  ειρήνη, για νεολαία, για γυναικείο, για αμνηστία
   γ! Οργάνωση ειδικών κλάδων. Να περιλάβουν όλα τα μέλη

Παπαμαύρος
1. Δεν αντιπροσωπεύεται ο λαός στη διοίκηση της Ε.Δ.Α.
2. Κυπριακό. Να πετάξουμε του Άγγλους στη θάλασσα.
3. Κίνδυνος νεολαίας
   α! Η νεολαία να δοθεί στους παιδαγωγούς
   β! Να ιδρύσει πολιτιστικό τμήμα (Να καταπολεμήσει αναλφαβητισμό)
4. Να οργανωθεί πλατιά ο εκπαιδευτικός κλάδος. (Είναι πολλοί μαζί μας, μα φοβούνται γιατί … είναι διορισμένοι)

Κοσπεντάρης
1.  Η Ε.Δ.Α. εκπροσωπεί  συμφέροντα μεγάλης πλειοψηφίας του λαού, εναντίον της ολιγαρχίας του πλούτου.
2. Γι’ αυτό πλατύ πατριωτικό μέτωπο.
3. Εμείς οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουμε να βγούνε οι φυλακισμένοι και εξόριστοι εκπαιδευτικοί.

Γιανακάκης
1.  Η Ε.Δ.Α. πολιτεύθηκε γενικά καλά. Αδυναμίες. Μα όμως οι συνθήκες τρομερές. Όμως λάθη αρκετά. Δεν έστελνε στις επαρχίες ανθρώπους να συμβιβάσουν διαφωνίες.
2. Να βρει ικανά πρόσωπα σήμερα, έστω και πρώην αντίθετους.
3. Η Ε.Δ.Α. δεν καταπιάστηκε παρά με αστικά ζητήματα. Με αγροτικά, συνεταιριστικά όχι.
4. Να σπάσουμε την τρομοκρατία

Γεώργιος Ιωαννίδης
1. Πολιτική της Ε.Δ.Α. εξαίρετη
2. Να ακολουθηθεί σωστή οργανωτική πολιτική
3. Να ζητήσουμε ν’ απολυθούν οι εξόριστοι και οι φυλακισμένοι

Δημ……….
1. Χαιρετισμός από εξόριστους. Βεβαιώνουν ότι είναι πρόθυμοι να δώσουν και τη ζωή τους.
                                           Πρόταση Να στείλουμε και εμείς  χαιρετισμό
 2. Μόνο άμα ο λαός γίνει  νοικοκύρης στο σπίτι του, θα λυθούν και τα ειδικά προβλήματα.
3. Ο εισηγητής τόνισε θαρρετά τις αδυναμίες.
4.Αντικειμενικές συνθήκες είναι ώριμες. Ο υποκειμενικός παράγοντας  - εμείς – πρέπει να τονωθεί, να σπάσουμε φοβία
5. Πλατεία συμμαχία – πλατύ μέτωπο
6. Να κατεβούμε στο λαό. Μας λαχταρούν.
7. Να μελετήσουμε και να εκλαϊκέψουμε όλα τα προβλήματα του λαού. Ομιλίες –συζητήσεις – τύπος.

Μάλαμος  
1. Αδυναμίες. Δεν αξιοποιήσαμε δυνάμεις εγγυημένες
2. Σήμερα περίφημες ανακατατάξεις. Γι αυτό σωστή οργανωτική πολιτική
3. Να επιβάλλουμε νομιμότητα της Ε.Δ.Α.
                   Πρόταση Να γίνει Επιτροπή Γενικής Αμνηστίας Πανελλαδική

Κ. Παπανικολάου
1. Η Ε.Δ.Α. κόμμα προοδευτικό
2. Αδυναμίες. Ποιοι οι λόγοι. Πρώτος λόγος η σύνθεση της Δ.Ε. της Ε.Δ.Α.
3. Να μην καλέσουμε διορισμένους εκπαιδευτικούς. όμως να τους βλέπουμε και να συνεργαζόμαστε.
4. Αντιπροσώπους στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη
5. Η Ε.Δ.Α. να καταπιαστεί και με άλλα ζητήματα, που είναι σπουδαιότατα
   α! οικονομικά ζητήματα εργαζομένων
   β! Να καθοδηγεί σωστά. Η ΑΥΓΗ πολύ αισιοδοξία.
   γ! Δεν προσέχει ιδεολογικά ζητήματα (μόνο κινηματογράφο – θέατρο)
   δ! Η Ε.Δ.Α να βγάλει θεωρητικό της όργανο.
   ε! Όργανο εκπαιδευτικό

Ν. Κιτσίκης
1. Εκτός από τα ζητήματα υπάρχει
   α! Το ζήτημα βιοτικού επιπέδου. Η εξαθλίωση ελληνικού λαού μεγαλύτερη μέσα στην Ευρώπη
     Κα Τσαλδάρη (Υπουργός) ποσοστό απόρων 90% Ευρυταν. άποροι μέσος όρος 37% γενικά
     3 εκατομμύρια
   β! Διαφωτιστικός ρόλος εκπαιδευτικών μέγιστος- όλοι απόστολοι του λαού

Αποστολόπουλος
1. Μεγάλη αγωνιστική διάθεση στην Ε.Δ.Α.
2. Αδυναμία Νεολαία: Συμπαραστάτες οι εκπαιδευτικοί
3. Αδυναμία : Χωριό – Αγροτιά

Φαλιάγκα
1. Δεν έπρεπε να περάσουν 5 χρόνια για να γίνει το σημερινό. Λέγαμε γνώμη μα πήγαινε χαμένη
2. Να μην παίρνουμε τον εχθρό σαν να έχουμε όλη τη σοφία
3. Οι επιτροπές στις επαρχίες να διαβιβάζουν στην Ε.Δ.Α.
4. Διακομματικές επιτροπές να πλατύνουν
5. Για τους αγρότες. Αφάνταστη η εξαθλίωση
6. Η ΑΥΓΗ πολύ φιλολογία
7. Στις τελευταίες εκλογές δεν πήγαμε. Ο λαός μας θέλει κοντά του.
8. Εκπαιδευτικό περιοδικό
9. Ν’ αγκαλιάσει όλα τα ζητήματα. Όχι παραγοντισμός

Μηχιώτης
1. Δεν καταπιάστηκε με τα καθημερινά ζητήματα (Αθήνα: Νερό, ηλεκτρικό, σγκοινωνία)
2. ΑΥΓΗ. Γιατί δεν ανέδειξε ένα αρθογράφο;


2Ο  Σημείωμα

Εισήγηση του Σωτηρίου  για την νεολαία
Πολλά χρόνια στο στρατό οι νέοι-Κορέα
Πολιτική υποτέλειας, αντέδρασε η νεολαία, παρά προσπάθεια να την κάνουν άβουλη, χωρίς ιδανικά.

αύξηση ανεργίας . 30% άνεργοι οι νέοι. τελειόφοιτοι Γυμνασίου βρίσκουν κλειστές τις πόρτες. Πολλοί διακόπτουν σπουδή. Μεροκάματα 60-70% των ανήλικων. Χιλιάδες νέοι δουλειά του ποδαριού. Νέοι γιατροί, δικηγόροι άνεργοι. αναλφαβητισμός – αγραμματοσύνη . εκπαιδευτικά τέλη- δίδαχτρα πολλά. Πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων.

μετανάστευση – πολλοί οι νέοι . διαφθορά – ταινίες – περιοδικά. εγκληματικότητα αυξάνει.
Δουργούτι  - 11 διαφθορεία
αιτία διαφθοράς το κλίμα που καλλιεργεί η Κυβέρνηση

Γι αυτό ειρήνη
Νέοι της Ε.Δ.Α. σοβαρή δουλειά για ειρήνη, για ανεργία, για Κύπρο. πλούσια εκπολιτιστική δράση. Πλούσια η δράση στις εκλογές – Πέτυχε ενότητα στις εκλογές, στο Κυπριακό, κινητοποίηση για αμνηστία, για ειρήνη, για δικαιώματα ανθρώπου, για κυκλοφορία ΑΥΓΗΣ.

Αδυναμίες
Δεν αγκαλιάσαμε πλατιά μάζα νέων. δισταχτικότητα – να πλησιάσουμε νέους- δεν βρίσκουμε κοινά σημεία.
ενότητα ως τώρα μόνο διακομματική. μικρή συμμετοχή έχουν οι κοπέλες.

Καθήκοντα
α! πλατιά ενότητα, πρώτο βήμα
β! μεγάλη δραστηριότητα για διαφωτισμό νεολαίας
γ! μεγάλη δραστηριότητα στους εκπολιτιστικούς συλλόγους
δ! για υγιή αθλητισμό
ε! για κατάργηση πιστοποιητικών κοινωνικών φρονημάτων
στ! Διαπαιδαγώγηση σε εθνικά  και δημοκρατικά ιδανικά.

Εισήγηση για φοιτητικά ζητήματα
γενική αστοργία του αντιλαϊκού Κράτους
1) πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων αναγκάζει πολλούς νέους να μη μπορούν να μορφωθούν
2) οικονομικές δυσκολίες, εγγραφή, βιβλία, εξέταστρα - προνόμιο των λίγων- φτωχά παιδιά σπουδάζουν 247 φυματικοί στο Πανεπιστήμιο – εξεταστικές περίοδοι – πολλοί διακόπτουν- καμιά μέριμνα. σπουδαστική στέγη δεν υπάρχει – συσσίτιο μόλις τον Απρίλη λειτούργησε για 300 θέσεις. – Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη δεν υπάρχει – Κατασκηνώσεις άγνωστες μολονότι οι φοιτητές πληρώνουν εισφορές.
Διδασκαλία
ανεπάρκεια χώρου και προσωπικού
μέθοδος παλλαϊκή
καθηγητές ακατάρτιστοι
αφόρητη η τρομοκρατία
φοιτητικοί σύλλογοι διοικούνται από φοιτητή που έβαλε η Ειδ. Ασφάλεια
φοιτήτρια αποβλήθηκε γιατί μάζευε υπογραφές για ειρήνη

Και όμως αγωνίστηκαν και αγωνίζονται


Κα Ρόζα Ιμβριώτη
Γενική κατάσταση : εδώ και έξω
Να παλαίψουμε όλοι, προπάντων εμείς οι εκπαιδευτικοί πρωτοποριακό ρόλο.
Ο δάσκαλος να διαφωτίσει το λαό για ειρήνη, αφοπλισμό
συνεργασία = Αυτή είναι η πολιτική θέση μέσα στο σημερινό κλίμα
Εκπαιδευτική θέση: Να κάνουμε ενιαίο  δημοκρατικό μέτωπο εκπαιδευτικών, για νεολαία, για σχολείο, για δάσκαλο

α) Να μελετήσουμε επιστημονική μόρφωση ανθρώπου, από το Δημοτικό σχολείο
β) Να μελετήσουμε την έννοια της αγωγής γιατί  μεγάλη θολούρα σήμερα
Παιδί να μάθει ολόκληρο νεότερο πολιτισμό

έχουμε προετοιμάσει το πρόγραμμα;
Φταίμε κι εμείς οι εκπαιδευτικοί, μα δεν είχαμε καμιά ενίσχυση ούτε από την Ε.Δ.Α.
Κριτική έντονη για Διοικ. Επιτροπή – και –« ΑΥΓΗ»

Μ. Παπαμαύρος
Επαινεί εισήγησή μου
Εμείς να κοιτάξουμε τα άμεσα αιτήματα:
Παρατηρήσεις:
 Χρειάζεται καιρός. Πρέπει να ετοιμαστεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Γι αυτό καιρός. Μα πρέπει να συμφωνήσουμε στις γενικές κατευθυντήριες γραμμές.
Το μίσος κάθε αντιφρονούντα είναι αρετή για μας
Ίδρυση νεοελληνικού γυμνασίου
Για τη νεολαία να ιδρυθεί εκπολιτιστικό τμήμα

κ. Γιανακάκης
Ποιοι πρέπει να είναι οι φορείς της παιδείας;
Το Κράτος; Τότε ιδιωτικά σχολεία;
ΑΥΓΗ παράλειψε εκστρατεία για επαναφορά εκπαιδευτικών

κ. Γεωργάτος
Επαινεί εισήγησή μου
Για το πρόγραμμα χρειάζεται  ευλυγισία
Να καθοριστούν άμεσες ανάγκες με πλατιά δημοκρατική βάση.
Ταχτική: πλατύ δημοκρατικό μέτωπο εκπαιδευτικών.
Να προσέξουμε συνδικαλιστικό τομέα
Να γίνει επιτροπή για εκπαιδευτική δράση
Ε.Δ.Α.

κ. Ευαγγέλου
Δεν καθορίζουν εκπαιδευτική πολιτική μόνο οι εκπαιδευτικοί
Για μη επαναφορά των απολυθέντων, φταίμε πρώτα εμείς
Κριτική στη Συνδιάσκεψη να είναι όχι οξεία

Δα Φαλιάγκα
Σπουδαίο: Τι πρέπει να προτείνουν οι αντιπρόσωποί μας στη Συνδιάσκεψη
Η παιδεία μας να γίνει ελληνική
Για τη γλώσσα: Να τονιστεί η Δημοτική

κ. Παπανικολάου
Μιλάει πάλι για «αναβολή»
Έγινε στη συζήτηση σύγχιση ανάμεσα στην εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Αναλύει που οφείλεται διαφθορά νεολαίας, σχολείου
1) Ε.Δ.Α. βασική αρχή  να εκδημοκρατικοποιηθεί η παιδεία
2) παιδεία να γίνει καθολική
3) Μέση παιδεία να μη γίνει ιδιωτική

κ. Μαντζαγράς
Μιλάει για «σωματική αγωγή» .Τονίζει ελλείψεις της. Όλα τα προβλήματα δεν μπορεί να λυθούν. Όμως να γίνει Ζύμωση, να προβληθούν στο λαό, και να διαφωτιστεί ο λαός.
Η παιδεία καθολική και δωρεάν
Παιδικές κατασκηνώσεις –άμεσο αίτημα

κ. Ασημακόπουλος
Χωρίς σωστό προσανατολισμό στο γενικό® εθνικό δε στέκεται εκπαιδευτική  πολιτική
Τακτική: ενιαίο πατριωτικό μέτωπο

κ. Κοσπεντάρης
Δε σύνδεσα εκπαιδευτική πολιτική με τη γενική πολιτική Ε.Δ.Α.
Να γίνει πλατιά «Εκπαιδευτική Εταιρεία»
να καθορίσει αλλαγή παιδείας και εκπαιδευτικό πρόγραμμα

κ. Μάλαμος
Εκπαιδευτική πολιτική πρέπει στα πλαίσια γενικής πολιτικής της Ε.Δ.Α.

κ. Παπαναστασίου
ενότητα πλατιά για πατριωτική εκπαιδ. πολιτική

κ. Πλούτσης
Αγώνας εκπαιδευτικός θα βοηθήσει στην αλλαγή παιδείας και κοινωνίας

κ.
Να συνεργαστούμε με συλλόγους γονέων και κηδεμόνων

κ. Καλδής
-------------------

κ.Γλέζος
Περιεχόμενο παιδείας: δημοκρατική, ανθρωπιστική, εθνική
Φορείς παιδείας:  συνδικαλισμός κ.τ.λ.
μέση παιδεία: συγκεκριμένα τι πρέπει να ζητήσουμε
έκταση παιδείας: ό,τι πιο πολύ μπορούμε να πετύχουμε: Δημιουργία στελεχών
ταχτική: Να χαράξουμε μάξιμουμ και μίνιμουμ πρόγραμμα, και το μίνιμουμ να το διεκδικήσουμε μαζί με άλλα κόμματα και άλλους εκπαιδευτικούς 

Δεν υπάρχουν σχόλια: