Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

ΓΙΑ ΤΟΝ "ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΟΜΙΛΟ"

Λήψη σε pdf: Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ» ΑΘΗΝΑ 1927 (έντυπο)
Λήψη σε pdf: Πρόσκληση 14-5-1928
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ της 14-05-1928  ( για  έκτακτη Γενική Συνέλευση  στις 21 Μαΐου 1928) (έντυπο)

Ελεύθεραι εκλογαί και διώξεις – Νέα Διαμαρτυρία 23-07-1928                    (Δακτυλογραφημένο κείμενο)

Λήψη σε pdf:Συνεδριάσεις 1
Χειρόγραφο κείμενο για τις συνεδριάσεις του Εκπαιδευτικού Ομίλου το 1928 (από 5-6 έως 2-12)

Λήψη σε pdf:Συνεδριάσεις 2
Τα πρακτικά των συνεδριάσεων από 18-01-1929 έως 11-04-1930 (χειρόγραφο)

Λήψη σε pdf: Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΔΡΑΣΗ
Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ( χειρόγραφο κείμενο της Διοικούσας Επιτροπής προς τα μέλη του Ε.Ο.)12-10-1928.

Λήψη σε pdf: Υπόμνημα
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ Για την σημερινή εκπαιδευτική κατάσταση της Χώρας προς τον Υπουργό της Παιδείας 30-09-1946 (έντυπο)

Λήψη σε pdf: Πρόσκληση
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ της 6--3-1946 για την πρώτη συγκέντρωση στις 11-3-1946 στην αίθουσα του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων (έντυπο)

Λήψη σε pdf: Το χειρόγραφο
Χειρόγραφο Σημείωμα  ΣΩΤΗΡΙΟΥ : Εκπαιδευτικός Όμιλος- Προγραμματικές αρχές
Εκπαιδευτικός όμιλος
Προγραμματικές αρχές

1.      Η παιδεία μας πρέπει να διαποτιστεί με τα ζωντανά, προοδευτικά, γνήσια λαϊκά ιδανικά και να γίνει πραγματικά χτήμα όλου του λαού. Όλος ο λαός έχει το δικαίωμα να χαίρεται και τα υλικά και τα πνευματικά αγαθά του πολιτισμού. Μόνον έτσι θα υψωθεί σε ανώτερο πνευματικό επίπεδο και θα γίνει δημιουργικός συντελεστής στην αληθινή αναγέννηση της πατρίδας μας. Όλα τα παιδιά λοιπόν αγόρια και κορίτσια έχουν το δικαίωμα, μα και την υποχρέωση να μορφωθούν, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, σύμφωνα με τις πνευματικές και ψυχικές τους ικανότητες και ανάλογα με τις υλικές και πνευματικές ανάγκες της χώρας.
2.      Η παιδεία πρέπει να στραφεί όχι μονόπλευρα στον πνευματικό παρά και στον τεχνικό, βιομηχανικό και γεωργικό πολιτισμό, και να προσαρμοστεί στις υλικές και πνευματικές ανάγκες του λαού. Χρέος να μορφώσει τα νιάτα μέσα στην παραγωγή και με την παραγωγή πνευματική και υλική. Έτσι θα ανταποκριθεί στις επιταχτικές ανάγκες της ανοικοδόμησης της χώρας.
3.      Η παιδεία πρέπει να αξιοποιεί κάθε χρήσιμο και γόνιμο στοιχείο από την ιστορική μας παράδοση, κάθε ζωντανό και γόνιμο στοιχείο από το σύγχρονο πολιτισμό μας, καθώς και κάθε αφομοιώσιμο στοιχείο από τον πολιτισμό των άλλων λαών. Έτσι θα συντελέσει στη δημιουργία ενός πρωτοπόρου νεοελληνικού πολιτισμού.
4.      Μοναδικό γλωσσικό όργανο της παιδείας από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο θα είναι η ζωντανή γλώσσα του λαού, η δημοτική.
5.      Η παιδεία θα θεμελιώσει το έργο της στη σωματική υγεία των παιδιών του λαού. Πρώτο λοιπόν μέλημά της θα είναι η διατροφή, η κατοικία, η υγεία, οι όροι εργασίας και η σωματική αγωγή της νέας γενιάς.
6.      Η παιδεία με την επιστημονικά οργανωμένη δημιουργική δράση και με την αυτοδιοίκηση, των παιδιών, θα καλλιεργεί το δημοκρατικό πνεύμα της ομαδικής εργασίας, της ευθύνης, της κοινωνικής αλληλεγγύης και της αυτοθυσίας για την προκοπή του συνόλου. Έτσι θα χτυπηθεί ο ατομικισμός και θα δημιουργηθούν αληθινά ηθικοί χαραχτήρες.
7.      Η παιδεία διαποτισμένη με το ιδανικό της εθνικής λευτεριάς και ανεξαρτησίας, θα καλλιεργεί την αγάπη των παιδιών προς την ελληνική πατρίδα παράλληλα με το σεβασμό προς την πατρίδα των άλλων λαών. Η αγάπη και η αφοσίωση στην πατρίδα μας, η πρόθυμη συνεργασία όλων για την ανάπτυξη, την ευτυχία της, και για την εξύψωση του πολιτισμού της, η υπεράσπιση με αυτοθυσία της ακεραιότητας και της ολοκληρωτικής ανεξαρτησίας της, δεν πρέπει με κανένα τρόπο να εμποδίζουν τη συνεργασία με τους άλλους λαούς, και την ευγενική άμιλλα στον παγκόσμιο στίβο της μεγάλης κοινωνίας των ανθρώπων.
8.      Για να πετύχουν όλα αυτά, χρειάζεται δάσκαλος αντάξια με το μεγάλο του έργο μορφωμένος, και λυτρωμένος από κάθε οικονομικό, πνευματικό και ηθικό καταναγκασμό. 


Λήψη σε pdf: Το χειρόγραφο
Χειρόγραφο Σημείωμα  ΣΩΤΗΡΙΟΥ : Εκπαιδευτικός Όμιλος –πρώτη εκπαιδευτική συγκέντρωση στην αίθουσα «Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων 11 Μάρτη 1946.
Εκπαιδευτικός Όμιλος
Πρώτη συγκέντρωση στην αίθουσα του «Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων»
11 Μάρτη 1946
Α!
α) Πότε και για ποιο λόγο καθιερώθηκαν οι εκπαιδευτικές συγκεντρώσεις στον εκπαιδευτικό όμιλο.
    Γκρέμισμα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στα 1920-21
Ο Γληνός καθορίζει το πρόγραμμα της δράσης του εκπαιδ. Ομίλου. Απαραίτητο τμήμα του οι  συγκεντρώσεις
β! Σκοπός τους ο διαφωτισμός των μελών, και γενικά του εκπαιδευτικού κλάδου και του λαού.
γ! Οργάνωσή τους: καθαρά δημοκρατική (κριτική και αυτοκριτική)
δ! Αποτελέσματα: Πολύ γόνιμα (όλοι θυμούνται τις συζητήσεις και τις ομιλίες με βαθειά συγκίνηση)
Β!
α! Για ποιο λόγο τις ξαναοργανώνει η προσωρινή Διοικητική Επιτροπή του ομίλου
    Σωρός τα ερείπια. Ανοικοδόμηση- Αναγέννηση της πατρίδας
    Η παιδεία πολύτιμος παράγοντας
Σκοπός τους λοιπόν: Η συνειδητοποίηση του εκπαιδευτικού προβλήματος – Η σωστή του λύση – Ο διαφωτισμός – Ο αγώνας για τη ριζική αναγέννηση της παιδείας
β! Πρόγραμμα εκπαιδευτικών συζητήσεων
    Πρώτη σειρά: Δέκα θέματα
γ! Επίλογος: Είμαι βέβαιος πως η συζήτηση θα είναι πολύ ωφέλιμη και τα αποτελέσματα γόνιμα για το  καλό της πατρίδας για το καλό του ελληνικού λαού.

Λήψη σε pdf: Το χειρόγραφο
Χειρόγραφο Σημείωμα  ΣΩΤΗΡΙΟΥ :  Εκπαιδευτικός Όμιλος– σχέδιο εργασίας
1. Εκπαιδευτικός όμιλος

1.       Καταρτισμός σε όργανο του Διοικητικού Συμβουλίου
2.       Γραμματεία Διοικητικού Συμβουλίου (Εκτελεστική επιτροπή)
3.       Τροποποίηση καταστατικού
4.       Διακύρηξη Εκπαιδευτικού Ομίλου – Εκπαιδευτικές θέσεις (για όλη την παιδεία)
5.       Παιδαγωγική και παιδική βιβλιοθήκη και Περιοδικό

2. Τα μαθήματα
α! (Η διδαχτική του)
1.       Εισαγωγή με θέση του προβλήματος (θέματος)
2.       Αρχιτεχτονική – υφή – εσωτερική αλληλουχία
3.       Γλώσσα και ύφος καθαρό, σύντομο, απλό μα και επιστημονικό
4.        Συμπεράσματα
5.       Εφαρμογή στην πράξη ( άμεσα αιτήματα)
6.       Επεξεργασία από ομάδες και γενική συζήτηση

3. Παιδαγωγική βιβλιοθήκη
1.       Τίτλος (βιβλιοθήκη για δασκάλους και γονείς)
2.       Η παιδαγωγική βιβλιοθήκη να είναι πλατειά, να μην απευθύνεται στενά σε δασκάλους
3.       Περιεχόμενο παιδαγωγικής βιβλιοθήκης
α! Το εκπαιδευτικό μας πρόβλημα- κριτική ανασκόπηση της παιδείας- εκπαιδευτικές θέσεις κ.τ.λ. – ιστορικές μονογραφίες
β! Η παιδεία στις άλλες χώρες
γ! Συστηματική παιδαγωγική και Διδαχτική και Ιστορία παιδαγωγικής
δ! Ψυχολογία και ψυχολογία του παιδιού και ψυχοπαθολογία
ε! Εκπαιδευτικά Περιοδικά
4.       Εφαρμογή του σχεδίου
α! Πρόσωπα
Μεταφραστικό επιτελείο και συγγραφείς
Γαλλικά, γερμανικά και εγγλέζικα (Εδελστάιν, Κεσανλή, Ζήσης, Πλακοκεφάλου, ΓΔούμας, Κατ. Παπά, Θρ. Σταύρου, Γ. Βαλέτας, Μιχ. Οικονόμου, Στρατής Παπαπδάκης, Νίτσα Χαρβάτη, Μαρίνης, Πανδής, Βαφειάδης, Σοφία Παπαδάκη
β! Έργα
Πρωτότυπα ετοιμάζονται
Ξένα
1. Προγράμματα παιδείας ξένων χωρών (Αμερική, Ρωσία, Αγγλία, Γαλλία, Τσεχοσλοβακία, Γιουγκοσλαβία)
2. Βιβλία
Προσφυγή στις πρεσβείες
Εκπαιδευτικά περιοδικά
Υπότροφοι στη Γαλλία

4. Παιδική βιβλιοθήκη
Βιβλία που θα γίνουν όργανα για την ικανοποίηση βιολογικών αναγκών και ενδιαφερόντων ανάλογα με τη δεχτική δύναμη (πνευματική ικανότητα) των παιδιών
Παραμύθια
Φυσικός κόσμος
Κοινωνικό περιεχόμενο και ιστορικό
Βιογραφίες των ευεργετών της ανθρωπότητας
Περιπέτειες – μυθιστόρημα
Ποιήματα – Τραγούδια- Θέατρο – Σκετς
Οδηγοί για δράση (εκδρομές, κατασκηνώσεις, θέατρο, σωματική αγωγή, διάβασμα, γράψιμο, ομιλία)
Παιχνίδια ( για οικογενειακή διασκέδαση, κατασκηνώσεις κ.τ.λ.) – Γλωσσοδέτες , αινίγματα

5. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα κ.τ.λ.
1.       Ν’ αναγγελθεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Να δώσουμε την εργασία
2.       Διαφωτισμός πλατύς με όλα τα μέσα.
              Ελεύθερη Ελλάδα, Ανταίος, κ.τ.λ. , Ελεύτερα γράμματα
              Ομιλίες, Διαλέξεις (ΕΠ.ΑΝ-Εκπαιδευτικός Όμιλος) στενές σε δασκάλους και πλατύτερες
3.       Να μπει στα μέλη μας στους δασκαλ. συλλόγους σαν καθήκον η συζήτηση και ανάπτυξη  προγράμματος
4.       Στη σχολή απαραίτητο εκπαιδευτικά μαθήματα και ψυχολογικά
5.       Μαθήματα – σε δασκάλους και καθηγητές – παιδαγωγικό φροντιστήριο (καλό είναι να παίρνουν μέρος όλοι οι προοδευτικοί)
Μαθήματα: Το εκπαιδευτικό μας πρόβλημα – ψυχολογικά θέματα

Λήψη σε pdf: Το χειρόγραφο
Χειρόγραφο Σημείωμα  ΣΩΤΗΡΙΟΥ :  Διοίκηση της παιδείας- Πορίσματα από τη συζήτηση στις Δευτέρες του Εκπαιδευτικού Ομίλου 8-12-1947 
  Διοίκηση της παιδείας
Πορίσματα από τη συζήτηση στις Δευτέρες
του Εκπαιδευτικού Ομίλου 8-12-1947

1.       Η συζήτηση γόνιμη. Στάθηκε στο ύψος που ταιριάζει σε επιστήμονες. Όλοι οι ομιλητές φώτισαν το θέμα με την πλούσια πείρα τους και με τον πόθο τους για την ανόρθωση της παιδείας.
2.       Στην τοποθέτηση και τη λύση του προβλήματος δυό τάσεις: η συντηρητικά προοδευτική, και η ριζοσπαστική. Μ’ άλλα λόγια άλλοι ομιλητές ζήτησαν να λύσουν το πρόβλημα περιορισμένα, να βελτιώσουν τη σημερινή διοίκηση της παιδείας, και άλλοι είδαν το πρόβλημα στην προοπτική του, μέσα σε διαφορετικές πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες και ζήτησαν ριζική λύση.
ΟΙ πρώτοι περιορίστηκαν σε σπουδαία και χρήσιμα διορθώματα, οι δεύτεροι έχτισαν το καινούργιο οικοδόμημα της διοίκησης, κατάλληλο για τη ριζικά αναγεννημένη παιδεία, μέσα σε μια αληθινή Δημοκρατία. Οι πρώτοι αντίκρυσαν το πρόβλημα λίγο πολύ στατικά, οι δεύτεροι λίγο πολύ διαλεχτικά. Οι πρώτοι στατικά, και απομονωμένα από την όλη εξέλιξη, οι δεύτεροι διαλεχτικά, στη συνάρτησή του με την αναπόφευχτη εξέλιξη και της ελληνικής κοινωνίας.
3.       Η ιστορική ανασκόπηση
Η διοίκηση της παιδείας συγκεντρωτική, φαυλοκρατική, και μικροπολιτική. Ο δάσκαλος πειθήνιο όργανο. Απολύσεις, μεταθέσεις, άρση της μονιμότητας. Παράξενο να βρεθεί παιδαγωγός, που τόσο τον τίμησε άλλοτε ο ελληνικός λαός να διακυρήξει σε δημόσια ομιλία του πως το κόμμα μπήκε στην παιδεία έπειτα από τη διάσπαση του εκπαιδευτικού ομίλου.
Η αποκέντρωση και η αυτοδιοίκηση λοιπόν ψεύτικη.
4.       Αποκέντρωση μόνο μέσα στην αληθινή Δημοκρατία
5.       Λαϊκός παράγοντας – αυτοδιοίκηση
6.       Αιρετά μέλη και μετακλητά
7.       Κεντρικό εκπαιδευτικό Συμβούλιο- Κεντρικό διοικητικό Συμβούλιο
8.       Χωριστή η καθοδήγηση από τη στενή διοίκηση
9.       Οι επιθεωρητές
10.     Ενιαία συμβούλια


Την μελέτη του  Κώστα Σωτηρίου για τον "Εκπαιδευτικό Όμιλο" μπορείτε να την διαβάσετε εδώ: 
http://arxeiokdsotiriou.blogspot.gr/2013/09/blog-post.html


Δεν υπάρχουν σχόλια: