Στη δεκαετία του 1950 ο Σωτηρίου προτείνει
να εκδοθεί ένα «Περιοδικό» με
προοδευτικό περιεχόμενο και για το λόγο
αυτό γράφει ένα σύντομο «Σημείωμα» με την άποψή του για το περιεχόμενο του,
περιγράφει τον σκοπό του, προτείνει την ύλη, προτείνει τους συνεργάτες για κάθε
θέμα, και προτείνει αναλυτικά τα θέματα «Για το Παιδί» που πρέπει να
περιλαμβάνει το Περιοδικό. Το Περιοδικό αυτό απ’ ότι γνωρίζουμε δεν εκδόθηκε.
Για κάποια από τα θέματα για το «Παιδί» ο Σωτηρίου έγραψε κάποια άρθρα στην
εφημερίδα «Αυγή» και έχουν δημοσιευθεί στο ιστολόγιο, με την «ετικέτα»: «Για το
παιδί» και «Παιδεία-Νεολαία –Πολιτική».
Σημείωμα
1. Το
Περιοδικό πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο προοδευτικό στα πλαίσια του αστικού
καθεστώτος.
2. Το
σύνθημά του πρέπει να είναι : «Φως-αισιοδοξία-Χαρά»
[Τα σημερινά περιοδικά π.χ. «Θησαυρός» κ.τ.λ. έχουνε
διαμετρικά αντίθετα συνθήματα: «Σκοταδισμός- απαισιοδοξία, μοιρολατρεία
–πρωτόγονη απόλαυση, διαφθορά]
Το Περιοδικό για να είναι προοδευτικό πρέπει: α) να
διαφωτίζει τους αναγνώστες με την αληθινή επιστήμη β) να ανυψώνει το φρόνημά τους για να
αντιμετωπίζουν αισιόδοξα και νικηφόρα τα προβλήματα της ζωής και γ) να δώσει
ανώτερη χαρά στους αναγνώστες του με τα αληθινά έργα της τέχνης. Έτσι θα γίνει
το Περιοδικό πολύτιμος σύντροφος και φίλος και θα βοηθήσει στην πνευματική
ανύψωση των αναγνωστών του.
3. Και
ένα τέτοιο Περιοδικό είναι σήμερα απαραίτητο. Έρχεται να ικανοποιήσει μια
πραγματική ανάγκη του Ελληνικού Λαού. Ο Λαός κουράστηκε πια με τα σκοταδιστικά
περιοδικά και διψάει κάτι ανώτερο, κάτι καλύτερο. Γι αυτό και έπεσε και πέφτει
η κυκλοφορία των σκοταδιστικών περιοδικών και από το άλλο μέρος βλέπουμε να
εκδίδονται σε εβδομαδιαία φυλλάδια διάφορα έργα –λεξικά, ιστορίες, ανθολογίες,
εγκυκλοπαίδειες κ.τ.λ.
4. Το
Περιοδικό για να ικανοποιεί ολοένα και καλύτερα το σκοπό του, πρέπει να
διαλέξει με προσοχή τους συνεργάτες. Όλοι οι συνεργάτες του, ακόμη και οι απλοί
μεταφραστές, πρέπει α) να είναι ικανοί
και να εμπνέουν εμπιστοσύνη και β) να είναι προοδευτικοί. Πρέπει ακόμη
να καταλάβουμε πως το Περιοδικό δεν είναι εμπορική επιχείρηση, με αντικειμενικό
σκοπό το κέρδος. Το Περιοδικό έχει ιδανικά και αυτά τα ιδανικά πρέπει να
εξυπηρετήσουν όλοι οι συνεργάτες του.
5. Το
περιεχόμενο
Το περιεχόμενο θα αντληθεί από δυό πηγές: α) από την
Επιστήμη και β) από την Τέχνη. Και θα εξυπηρετεί απόλυτα το σκοπό του
περιοδικού.
Α! Από την Επιστήμη
Τομείς: Ιστορία, Υγεία, Παιδαγωγική-Παιδεία,
Βιολογία, Ψυχολογία, Φυσικές επιστήμες, Φιλοσοφικά ρεύματα.
Το επιστημονικό υλικό δε θα έχει σκοπό την εγκυκλοπαιδική
μόρφωση την ποσοτική διακοσμητική μάθηση, το φόρτωμα των αναγνωστών με γνώσεις
περίεργες. Με το επιστημονικό υλικό θα πρέπει ο αναγνώστης να διαφωτίζεται στα
σύγχρονα προβλήματα και ιδιαίτερα στα δικά μας προβλήματα και να κατανοήσει πως
και για ποιες αιτίες γεννήθηκαν και για ποιες αιτίες μένουν ακόμη άλυτα.
Ιστορία: Και από την Παγκόσμια Ιστορία και από την
Αρχαία, μα προπάντων από τη νεώτερη και σύγχρονη Ιστορία και ιδιαίτερα από τη
νεώτατη νεοελληνική ιστορία - από την
επανάσταση του 21 ως σήμερα [ Μορφές λαϊκών αγωνιστών, του 21, κινήματα στο 19ο
αιώνα, το ελληνικό 1948 –Καλλέργης, οι σπουδαιότεροι πολιτικοί, οι σπουδαίοι
διδάσκαλοι του Έθνους, οι δημιουργικοί επιστήμονες κ.τ.λ.]
Υγεία: Πρόοδος της Ιατρικής επιστήμης – Προληπτική
ιατρική, μικρόβια, αντιβιοτικά, νοσοκομεία, ιατρική περίθαλψη, μόρφωση ιατρών,
προφυλαχτικά μέτρα, υγιεινή κατάσταση του λαού, της νεολαίας κ.τ.λ.
Παιδαγωγική – Παιδεία: Το εκπαιδευτικό μας πρόβλημα, βασικές
αδυναμίες, αναλφαβητισμός, αμορφωσιά, κλασική σπουδή, ανθρωπισμός, παιδεία
προνόμιο των λίγων. – Μητέρα και παιδί, ανατροφή και μόρφωση. Μορφές παιδαγωγών και δασκάλων.
Παιδαγωγική και εκπαιδευτική κίνηση στις άλλες χώρες. Η παιδεία στις Δυτικές,
καπιταλιστική, στις σοσιαλιστικές χώρες και στις σκλαβωμένες αποικίες.
Β! Τέχνη:
Τομείς: Λογοτεχνία, Κινηματογράφος, Ζωγραφική,
Πλαστικές Τέχνες, Σάτυρα, Εικονογράφηση.
Λογοτεχνία: προπάντων ελληνική λογοτεχνία, και
ιδιαίτερα ποίηση, διήγημα, μυθιστόρημα -
Έλληνες και ξένοι λογοτέχνες. Παγκόσμια Λογοτεχνία. Ρεύματα στη λογοτεχνία και
γενικά στην Τέχνη. Ανάλυση όρων π.χ. φορμαλισμός, ρωμαντισμός, ρεαλισμός,
συμβολισμός, σουρεαλισμός, σοσιαλιστικός ρεαλισμός και οι κύριοι εκπρόσωποί του
και σε μας και αλλού.
Παγκόσμια λογοτεχνία:
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ –ΠΑΙΔΕΙΑ
Η παιδεία στις Δυτικές, στις σοσιαλιστικές και στις
αποικιακές χώρες.
Η παιδεία σε μας. Το εκπαιδευτικό μας πρόβλημα –
Αναλφαβητισμός, αμορφωσιά, κλασικές σπουδές, ανθρωπισμός – προσπάθειες για
εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αντιμεταρρύθμιση –Εκπαιδευτικός Όμιλος κ.τ.λ.
Βρεφοκομικοί, Παιδικοί Σταθμοί, Νηπιαγωγεία, κλασική και
επαγγελματική εκπαίδευση κ.τ.λ.
Ανώτερη Εκπαίδευση, φοιτητές, φοιτητική ζωή, Λαϊκές
βιβλιοθήκες, κ.τ.λ. στη χώρα μας και στις άλλες πολιτισμένες χώρες.
Μητέρα και παιδί. Ανατροφή και μόρφωση των παιδιών.
Μορφές παιδαγωγών και δασκάλων. Οι μεγάλοι του Έθνους
Διδάσκαλοι κ.τ.λ.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ –ΥΛΗ- ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ : Εδώ μπορείτε να
κατεβάσετε σε pdf το
χειρόγραφο κείμενο με το Σημείωμα - την ύλη - τα ονόματα των συνεργατών που ο
Σωτηρίου ήθελε για το περιοδικό:ΣΗΜΕΙΩΜΑ-ΥΛΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΘΕΜΑΤΑ: Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε το χειρόγραφο
κείμενο με τα θέματα της αρμοδιότητάς του
που ο Σωτηρίου πρότεινε : Άρθρα και επιφυλλίδες – Μητέρα και παιδί-
Συζητήσεις με παιδιά: ΘΕΜΑΤΑ
(ΠΡΟΛΟΓΟΣ) ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ
Το κομμάτι τούτο μπαίνει πρόλογος στο βιβλίο που εκδίδει ο
κ. Γ. Βλέσσας
«Χαρούμενες φωνές»
Θέλω να σας πω δυό λόγια, αγαπημένοι μου μικροί μου φίλοι.
Πολλά, παραπολλά βιβλία, γραμμένα για
σας τα παιδιά, κυκλοφορούν και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Ξέρω με τι
λαχτάρα τα διαβάζετε!
Όμως μια αμέτρητη σειρά απ’ αυτά τα «λεγόμενα» παιδικά
βιβλία, κακοτυπωμένα και κακογραμμένα, με εικόνες μουντζούρες και με χυδαίο
περιεχόμενο, τα περισσότερα εκμεταλλεύονται για εμπορικούς σκοπούς τη δίψα
σας για διάβασμα, αιχμαλωτίζουν με
δελεαστικό τρόπο την προσοχή σας και σας παρουσιάζουν σε ατέλειωτες συνέχειες,
τις πιο απίθανες, τις πιο εξωφρενικές και πολλές φορές χυδαίες περιπέτειες, που
μόνο μια άρρωστη και ασυνείδητη φαντασία μπορεί να συλλάβει. Μη γελασθήτε να
πιάσετε στα χέρια σας τα βιβλία αυτά, μικροί μου φίλοι. Ο κίνδυνος είναι
μεγάλος. Με την εμφάνιση και το περιεχόμενό τους δηλητηριάζουν την ψυχή σας,
κλονίζουν το τρυφερό νευρικό σας σύστημα, και υποσκάπτουν την ηθική σας
υπόσταση. Και θα έπρεπε το Υπουργείο της Παιδείας να είχε απαγορέψει την έκδοση
και την κυκλοφορία τέτοιων βλαβερών βιβλίων, για να σας προφυλάξει την ψυχική
υγεία και την ηθική της νεολαίας.
Ευτυχώς παράλληλα στα χυδαία και βλαβερά αυτά βιβλία
κυκλοφορούν τώρα τελευταία ολοένα με γοργότερο ρυθμό και πολλά άλλα καλά
παιδικά βιβλία. Τα ξέρετε όλοι σας, γιατί τα διαβάζετε με χαρά. Αυτά είναι τα
πραγματικά παιδικά βιβλία. Είναι τα έργα του αθάνατου Ιουλίου Βερν, που άρχισαν
να κυκλοφορούν τώρα ξαναμεταφρασμένα στη ζωντανή μας γλώσσα, τη δημοτική.
Ισάξια με τα έργα του Ιουλίου Βερν είναι τα έργα των μεγάλων συγγραφέων και
μεγάλων φίλων σας τα κλασικά , όπως τα λένε. Τα βιβλία αυτά, αληθινά
αριστουργήματα σας τα προσφέρει σήμερα ο εκδοτικός μας οίκος η «Ατλαντίς» σε
καλλιτεχνική έκδοση με πλούσια εικονογράφηση και αριστοτεχνική μετάφραση στη
ζωντανή δημοτική μας γλώσσα. Δίπλα στα διαλεχτά αυτά παιδικά βιβλία είναι και
κάμποσα άλλα – κι αυτά πληθαίνουν ημέρα με την ημέρα – που με τον πιο απλό και
παιδαγωγικό τρόπο σας παρουσιάζουν της καταχτήσεις της σύγχρονης επιστήμης σας
οπλίζουν κι αυτά για τη ζωή με τις πολύτιμες γνώσεις, που σας προσφέρουν και
σας βοηθούν έτσι να γνωρίσετε ολοένα καλύτερα και τη γύρω φύση και την κοινωνία
όπου μέσα ζούμε. Κοντά σ’ όλα αυτά είναι και τόσα άλλα ακόμη αληθινά
λογοτεχνήματα. Σας προσφέρουν διαλεχτά διηγήματα γραμμένα από δικούς μας και
ξένους λογοτέχνες, σας πλουτίζουν με τα ωραία τους ποιήματα τα συναισθήματα και
σας υψώνουν στη σφαίρα της ομορφιάς.
Όλα αυτά τα γνήσια παιδικά βιβλία σας μορφώνουν, σας
εξυψώνουν σε ωραιότερους κόσμους, σας πλουτίζουν, και σας εξοπλίζουν για τη ζωή
για να αναπτύξετε τη δημιουργική σας δράση, για το καλό της κοινωνίας. Αγαπήστε
τα βιβλία αυτά, διαβάζετέ τα με φανατισμό και προσοχή. Είναι οι καλύτεροι και
αχώριστοι φίλοι σας.
Δίπλα στα τόσα διαλεχτά παιδικά βιβλία, σας προσφέρω κι εγώ
σήμερα τις «Χαρούμενες Φωνές». Είναι δεκαπέντε κωμικές σκηνές παρμένες από τη
γύρω μας ζωή, όπου με τον πιο σεμνό τρόπο σατυρίζονται ορισμένα ελαττώματα που
τόσο συχνά τα συναντούμε σε παιδιά και σε ενήλικους ολόγυρά μας. Οι μικροί και
οι μεγάλοι ήρωες πληρώνουν τις συνέπειες από τα ελαττώματά τους μέσα στις
κωμικές σκηνές και μας κάνουν να γελάσουμε με την καρδιά μας και να βάλουμε
μυαλό, για να μην πάθουμε και εμείς τα ίδια αν τύχει να έχουμε τα ίδια
ελαττώματα.
Ο χωροφύλακας Δήμος με την αφέλεια και τη χαζομάρα του – ο
καθυστερημένος καπετάν-Αποστόλης που περιφρονούσε την πρόοδο και «αρνιόταν
επίμονα να βάλει» στο καράβι του μηχανή γιατί τη θεωρούσε «σύνεργο του
διαβόλου» - η πεισματάρα η Λέλα, που έμεινε νηστικιά τη τελευταία Κυριακή της
Αποκριάς – ο παραγγελιοδόχος Πολυζώης, που την έπαθε δυό φορές με τη φάρσα που
πήγε να σκαρώσει, οι «Αηγιωργούσηδες» που «πήγανε κρυφά και έδεσαν το σχολείο
του Αγίου Μάρκου με σκοινιά, για να το κουβαλήσουν στη συνοικία τους – ο κύριος
Ποιος με τις ανόητες προλήψεις του – ο κυρ Γιαννακός ο Σπαγκοραμμένος με την
αφάνταστη τσιγγουνιά του – ο παινεσιάρης Γιάννης Φαλίδας που καμάρωνε για τα
ψευτοκατορθώματά του – ο παραχαϊδεμένος και κοκορόμυαλος Αυγουστής Τρυγητής που
ήθελε να κάνει το μεγάλο και ρεζιλεύθηκε – ο κουτοπόνηρος Κουρούνας, που για να
εκμεταλλευθεί τους συγχωριανούς του έκανε το μάγο και λίγο έλειψε να πληρώσει
με τη ζωή του την απάτη του – ο πρωτευουσιάνος γυρολόγος που έκανε τον έξυπνο
και την έπαθε – ο «παλιός ναυτικός και λίγο ψευταράκος» καπετάν Αριστείδης που
διαλαλούσε πως δε φοβήθηκε ποτέ στη ζωή του
και όμως τα χρειάστηκε – οι δυό κυρίες η κ. Γαλαξίδη και η κυρία
Κοτσιδάκη που καμάρωναν τους κανακάρηδες και ντροπιάστηκαν – ο αρχιτσιγγούνης
κ. Λιναράς που πήγε να ξεγελάσει τον παλαιοπώλη και την έπαθε – και τέλος ο
«θείος Ειρηναίος» που πλήρωσε ακριβά με τη μανία του για τις χρονολογίες – όλοι
αυτοί οι άγνωστοι ήρωες μας κάνουν να ξεκαρδιστούμε στα γέλια με τα παθήματά
τους.
Ω πόσο θέλω αλήθεια, να σας ακούσω να ξεσπάτε σε γέλια την
ώρα που θα διαβάζετε και θα διηγείστε αναμεταξύ σας τις «Χαρούμενες Φωνές». Το
γέλιο! Πόσο μας λείπει σήμερα μέσα στη βαρειά ατμόσφαιρα, που μας πιέζει το
στήθος. Πόσο λαχταράει η καρδιά σας, μικροί μου φίλοι, να ξεσπάσει. Το γέλιο
που ξεπηδάει αβάσταχτο από μέσα μας μάς
δροσίζει, μας ξεκουράζει, και περισσότερο σας, παιδιά μου, που η τρυφερή σας
καρδιά δεν αντέχει στις πίκρες. Το γέλιο είναι τροφή για σας. Και όταν ξεσπάει
μπροστά σε κωμικές σκηνές, όπου σατυρίζονται ορισμένα αντικοινωνικά ελαττώματα, τότε το γέλιο μας συναρπάζει μας
υψώνει, μας μορφώνει.
Και πρέπει να σας το πω καθαρά μικροί μου φίλοι. Ο
βαθύτερος σκοπός μου με τις «Χαρούμενες Φωνές» είναι να δημιουργήσω την
ευχάριστη αυτή ατμόσφαιρα, όπου μέσα στα γέλια και με τις κωμικές σκηνές θα σας
βοηθήσω να ιδήτε και να διορθώσετε ορισμένα ελαττώματα, που τόσο συχνά τα
συναντούμε. Ο βαθύτερος σκοπός μου είναι να σας βοηθήσω να αυτομορφωθείτε Να λυρτωθείτε από ορισμένες αδυναμίες.
Έτσι θα ταξιδέψετε ανάλαφροι, χαρούμενοι, δημιουργικό το
ταξίδι της ζωής σας. Σας χαιρετώ με όλη μου την αγάπη
ο αγαπημένος φίλος σας
Γ. Β. Βλέσσας
Το χειρόγραφο μπορείτε να το κατεβάσετε σε pdf: Γ. ΒΛΕΣΣΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου